VNU heeft in 1999 Euro 245 mln nettowinst gemaakt, 2% minder dan een jaar eerder. De omzet groeide met meer dan 15% naar Euro 2,8 mrd. Oorzaak van de winstdaling zijn de buitengewone resultaten in 1998 en 1999. Zonder die resultaten ging de winst 6% omhoog naar Euro 247 mln.
De publiekstijdschriften (waaronder Margriet en Nieuwe Revu) deden het goed, net als de telefoongidsen. VNU Bedrijfsinformatie deed het slechter door minder omzet en meer investeringen. VNU investeerde in 1999 Euro 28 mln in internet. In 2000 zal dat rond de Euro 75 mln zijn. Daardoor zal de winst dit jaar opnieuw niet toenemen.
Ook een lening van USD 3 mrd voor de overname in november 1999 van het Amerikaanse Nielsen Media Instituut drukte op de winst. Een deel van die lening is al afgelost uit de verkoop van een aandelenemissie van Euro 985 mln en de verkoop van de regionale dagbladen aan concurrent Wegener. (MKB)