Energie-, afval-, kabel- en internetbedrijf Essent komt bij Omroep Brabant voor een dubbeltje op de eerste rij. Waar in het bedrijfsleven inmiddels vermogens (miljarden) worden betaald door internetbedrijven om toegang te krijgen tot inhoud (in die kringen content), krijgt Essent voor een paar miljoen toegang tot de producties van Omroep Brabant.
De nog steeds armlastige provinciale radio- en televisiezender heeft zelf niet het geld om op een behoorlijke manier aan de slag te gaan met internet en beschikt al evenmin over de middelen om ervoor te zorgen dat álle Brabanders toegang krijgen tot de televisieprogramma’s van Brabant TV. Brabant TV zendt uitsluitend via de kabel uit en niet via de ether. Pakweg tien procent van de Brabanders beschikt niet over een kabelaansluiting. De provincie trekt nu weliswaar het budget van Brabant TV en de radio fors op en past eindelijk de subsidiehoogte aan, maar daarmee is Omroep Brabant nog steeds niet in staat om bergen te verzetten.
Integendeel, Omroep Brabant heeft zelfs niet het geld om de regionale edities op de radio overeind te houden. De luisteraar van Omroep Brabant zal meer en meer geconfronteerd worden met nieuws uit regio’s waar hij niets mee heeft. De minimale financiering (Brabant TV krijgt voor een uur televisie circa eenzesde van het bedrag dat een Hilversums omroep daarvoor krijgt) noopt blijkbaar tot bestuurlijke creativiteit. Gedeputeerde Staten durven het niet aan om écht in de buidel te tasten ten bate van een kwalitatief goede omroep die programma’s en gaat daarom op de bedeltoer.
Dat gedeputeerde Arie van Harten daarbij terecht is gekomen bij Essent is niet vreemd. Immers, de voorganger van Essent, Pnem, heeft in het verleden ook de kas van Omroep Brabant gespekt. Maar toen ging het nog om het nutsbedrijf Pnem. De truc was toen dat de provincie Brabantse burgers niet wilde confronteren met een hogere omroepbijdrage en hen dus verkapt lieten bijbetalen via hun energierekening.
Dit keer gaat het erom dat kabel- en internetbedrijf Essent afspraken met Omroep Brabant wil maken in ruil voor een bescheiden bijdrage (zes ton voor internet en 2,4 miljoen voor nieuwe media-ontwikkelingen). Internetaanbieders zijn er inmiddels achter gekomen dat hun toekomst afhankelijk is van de inhoud die ze te bieden hebben en niet uitsluitend van de techniek. Niet voor niets heeft Essent inmiddels samenwerkingscontracten gesloten met de BBC en FOX. Essent zoekt een middel om andere diensten onder de aandacht van de consument te brengen en daarbij gaat het bijvoorbeeld om pay-tv en internet via de kabel. Een publieke omroep als Omroep Brabant kan daarbij ook helpen. Zeker als Essent en Omroep Brabant straks samen een Brabant Portal opzetten. Concurrenten van Essent zouden waarschijnlijk verlekkerd naar de mogelijkheden kijken.
De provincie helpt Essent dus met het verwerven van een bijzondere positie in Brabant. Daar zou niets mis mee zijn, ware het niet dat Essent inmiddels zelf aangeeft dat ‘Essent nog wel een nutsbedrijf lijkt, maar het nog maar voor een beperkt deel is’. Essent koopt naamsbekendheid en doet dat door middel van onder meer sponsoring. Daarbij geeft het bedrijf aan dat dat niet ten koste van de tarieven gaat, omdat uitgesmeerd over alle gebruikers en alle diensten de Tariefsverlaging niet merkbaar zou zijn. Maar feit is dat Essent dus naamsbekendheid voor het straks private Essent koopt op kosten van zogeheten gebonden klanten, de gewone burger die zijn stroom en televisie tot zeker 2003 nergens anders kan betrekken dan bij Essent. En niet alleen naamsbekendheid, maar ook een toekomstige marktpositie op het gebied van internet wordt nu gefinancierd met de opbrengsten van die gebonden klanten.
De burger wordt door deze constructie in feite dubbel gepakt. Enerzijds betaalt hij nu meer dan strikt noodzakelijk zou zijn voor z’n energie en kabel omdat Essent straks een goede positie wil hebben in de concurrentiestrijd en vervolgens omdat de content van Omroep Brabant niet voor een serieus bedrag, maar voor een appel en een ei naar Essent gaat. (BN/De Stem)