Marktaandeel publieke omroepen blijft te laag

In de periode 17 t/m 23 april hebben Nederland 1, TV2 en Nederland een gezamenlijk marktaandeel behaald van 34 pct. De commerciëlen wisten samen 46 pct te behalen in het tijdvak 0.00 tot 24.00 uur in de doelgroep 6 jaar en ouder, zo blijkt uit het Continu Kijkonderzoek (CKO), uitgevoerd door Intomart in opdracht van NOS, Ster en IP.

Nederland 1, TV2 en Nederland 3 behaalden hun hoogste marktaandelen achtereenvolgens op maandag-, dinsdag- en zaterdagavond (17 pct, 33 pct en 20 pct). Het hoge marktaandeel van TV2 was te danken aan de uitzending van de Champions League-wedstrijd Barcelona-Chelsea.

Gemiddelde marktaandeel van RTL4 in week 16 was 17 pct, van RTL5 3 pct, terwijl Veronica stabiel bleef met 8 pct, SBS6 terugviel naar 10 pct en Fox8 gelijk bleef met 3 pct.
Video behaalde een marktaandeel van 5 pct, terwijl 14 pct van de tv-kijkers afstemde op de buitenlandse zenders. (Adformatie)