Dat ‘leuk’ in de reclame bij het grote publiek werkt blijkt onder meer uit de jaarlijkse Gouden Loekie-verkiezingen van de Ster. Zo hebben de grappige koeienfilmpjes van Campina Melkunie een Gouden Effie veroverd. Uit een door Jan Kuitenbrouwer voor het 10-jarig jubileum van reclamebureau Lowe Kuiper & Schouten (LK&S) geschreven boek ‘Het werk(t)’ blijkt dat ook andere merken als Hak en Duyvis met hun lollige reclames in de roos hebben geschoten.
Er is echter nauwelijks serieus onderzoek gehouden naar het feit of humor in de reclame echt werkt. Beklijft de boodschap beter, wordt het merk sympathieker gevonden en wordt de aandacht getrokken? Uit een kleine telefonische enquete onder reclamemensen komt naar voren dat zij positief staan t.o.v. ‘leuk’ in reclame. Uiteraard werkt irritante reclame ook, maar humor scoort aanmerkelijk hoger. (MKB)