De Telegraaf spil in nieuw internetbedrijf

Uitgeverijconcern holdingmaatschappij De Telegraaf gaat met regionale krantendochters Media Groep Limburg i.o. (MGL) en Hollandse Dagbladcombinatie (HDC) een samenwerking aan met de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC), zelfstandig uitgever van onder meer Nieuwsblad van het Noorden en Leeuwarder Courant. De op te richten onderneming is speciaal bedoeld voor activiteiten op internet.

“Zonder samenwerking ga je het gewoon niet goed doen”, aldus NDC-directeur J. de Roos. “Daarvoor is de concurrentie te sterk. En iedere regionale club wil toch zijn partijtje meeblazen.” Een naam voor het gezamenlijke bedrijf, waarvan de aandelen “eerlijk verdeeld” worden over de vier partijen, moet nog worden gevonden. Duidelijk is dus al wel dat de noordelijke uitgeverij een minderheidsaandeel krijgt.

In elk geval zal sprake zijn van een “miljoenenbedrijf”, aldus De Roos. “Het zal ook gepaard gaan met aanloopverliezen. Wij alleen hadden al een investering van ƒ10 miljoen in internet op de rol staan.”
“De regionale uitgevers zijn goed in kranten, maar op het gebied van internet moeten ze hun krachten bundelen”, stelt De Roos. “De papieren positie is uitstekend, nu moet er een internetportaal uit de grond worden gestampt.” Op technologisch en commercieel terrein zal nauw worden samengewerkt met De Telegraaf Elektronische Media, onderdeel van Dagblad De Telegraaf.

Qua nieuwsvoorziening blijven de regionale wortels van groot belang, benadrukt de NDC-man. “Maar op het gebied van commerciële inhoud kunnen we de krachten bundelen door een interessante site � chter de regionale site te maken. Bijvoorbeeld bij advertenties voor de auto-, banen- en woningmarkt. Als iemand ander werk zoekt, wil hij ook wel ’s weten wat er verder in het land te koop is. Op die manier kunnen we ook samen de advertentiemarkt bewerken.” (Telegraaf)

Gerelateerde berichten