Jonge kinderen kijken het liefst naar publieke omroep

Kinderen van zes tot twaalf jaar kijken het liefst naar de publieke omroep. Vanaf hun dertiende schakelen ze over op de commerciële zenders.

De tieners hebben weinig belangstelling voor de speciaal voor hen gemaakte informatieve programma’s op de publieke zenders. Ze kijken liever naar Beverly Hills, Baywatch en Jerry Springer bij de commerciële. Uitzondering is Heartbreak High op Nederland 3, waar toch weer vier procent van de tieners naar kijkt. Dat blijkt uit een onderzoek van de Stichting Jeugdinformatie Nederland over 1999.

Gemiddeld keek drie tot vijf procent van de jonge kinderen vorig jaar naar kinderprogramma’s van de publieke omroep als Alles Kits, Villa Achterwerk, Klokhuis en het Jeugdjournaal. Nederland 1 en 3 en de Vlaamse zender Ketnet zijn favoriet, Nederland 2 blijft achter. De tekenfilms op de commerciële zenders trokken vorig jaar nog geen twee procent van de jonge groep.

Alle zenders samen maakten vorig jaar zo’n 15.000 uur televisie voor kinderen en tieners, zo’n 42 uur per dag. Tachtig procent daarvan werd uitgezonden door de commerciële. De kleuters komen het best aan bod bij de Nederlandse publieke omroep en bij Ketnet, door programma’s als Tik Tak, Sesamstraat, Koekeloere en de Boomhut. (ANP)

Gerelateerde berichten