Nieuwe poging Microsoft met interactieve TV

Samen met DirecTV en Thomson Multimedia wil Microsoft haar kwakkelende WebTV-dienst een nieuw leven inblazen.
De drie partijen hebben een nieuwe dienst gelanceerd: UltimateTV. Microsofts WebTV lijkt hiermee haar langste tijd te hebben gehad. Via deze dienst kon men internetten en mailen via het televisiescherm. UltimateTV kan veel meer en doet desgewenst dienst als een soort super-videorecorder.

Via de harde schijf van de box en de satelliet kan maar liefst 30 uur topkwaliteit televisie worden opgenomen, veel meer dan de kastjes van de concurrentie, zoals TiVo en Replay Networks. Ook is het mogelijk tegelijk iets op te nemen en af te spelen. Via de interactieve televisiedienst is het ook – net als bij WebTV – mogelijk te surfen, mail te lezen en te versturen via het TV-scherm.

Tot slot moet UltimateTV de droom van interactieve televisie sneller doen uitkomen. De consument zou volgens kenners niets liever doen dan mee te spelen met televisiespelletjes of extra informatie op zijn scherm toveren. Onderuitgezakt zappen is niet meer genoeg.

De box, die naar verwachting 400 dollar gaat kosten, wordt gebouwd door Thomson, waarin Microsoft al 79 miljoen dollar investeerde. De software is vanzelfsprekend afkomstig vanuit Redmond.

DirecTV is de grootste satellietdienst in de Verenigde Staten met meer dan 8,6 miljoen klanten. Deze komen voor Microsoft binnen handbereik. De softwaregigant slaagde er de afgelopen drie jaar niet in WebTV van de grond te krijgen. De teller bleef ondanks alle inspanningen steken op 1 miljoen klanten.

Op deze markt krijgt Microsoft andermaal te maken met America Online, dat nog deze zomer met een apparaat (AOL TV) komt dat haar internetdiensten moet koppelen aan televisietoestellen. (WebWereld)

Gerelateerde berichten