12 PROCENT MEER RADIORECLAME-INKOMSTEN

Vorig jaar werd in Nederland door adverteerders ongeveer 433 miljoen gulden besteed aan radioreclame, een stijging van 12% ten opzichte van 1998. Dat staat te lezen in het rapport ‘Radio in Beeld’ van Het Media Instituut (HMI) uit Amsterdam.

In tegenstelling tot voorgaande jaren gaat het vooral de publieke zenders voor de wind. Bij hen zijn de reclamebestedingen met bijna 30 procent gestegen. De commerciële radiostations zagen een bescheiden stijging van 7 procent.

De regionale en lokale stations hebben het in 1999 zwaar te verduren gehad. Zij zagen hun hoeveelheid reclame met 6 procent teruglopen.

De gemiddelde Nederlander luisterde het vorig jaar 174 minuten per dag naar de radio. Dat is minder dan in 1998, toen de dagelijkse luistertijd 181 minuten bedroeg.

Het marktaandeel van de publieke radiostations steeg in 1999 licht tot 33,6 procent. Na jaren van stijging, daalt het aandeel bij de commerciële zenders met 2 procent naar 42,7 procent. Sky Radio blijft marktleider met een aandeel van 16 procent. (RadioVisie)

Gerelateerde berichten