80 % marktaandeel voor de ORF, 18 % voor de Commerciële.
De vier publieke Oostenrijkse radio-zenders bereiken dagelijks 5,3 miljoen Oostenrijkers. Een op Europees niveau uniek gegeven, aldus de ORF. Hierbij moet wel gezegd worden, dat in Oostenrijk de ORF sinds een paar jaar alleen concurrentie heeft van Commerciële lokale zenders.
De verdeling is als volgt:
Osterreich 1, de culturele zender trekt dagelijks een half miljoen (7,2%) luisteraars.
Osterreich 2, dat gevormd word door populaire regio-zenders zoals bv. Radio Tirol of Radio Wien, komt op 2, 66 miljoen luisteraars of 38 % van het dagelijkse marktaandeel.
Hitradio Osterreich 3 (O 3) , de meest beluisterde pop-zender komt op 2,91 miljoen luisteraars per dag (meer dan 40% van alle luisteraars) en op werkdagen tot 2,98 miljoen , en dat was nog nooit zo hoog sinds er commerciële lokale zenders kwamen. Hiermee is het marktaandeel van Osterreich 3 ongeveer twee keer zo groot als dat van alle 51 Oostenrijkse ‘Privatradio’s” bij elkaar.
Tot slot vertoond FM 4, de nieuwe jeugd-cultuur-zender een stijgende lijn maar zit nu slechts op 211000 luisteraars per dag, daarbij opgemerkt dat ze nog niet overal te beluisteren zijn
Wenen, de belangrijkste (radio-)stad in Oostenrijk heeft wel een zender die concurreren kan met de ORF: “88.6, der Musiksender”. Verder is “92.9 RTL” , een Rockzender die al zijn 4e wisseling van het format plant, er de 2e commerciële zender qua aantal luisteraars.
Alle 12 ORF radio-zenders van het FM-net (Osterreich 1 , O 3 , FM 4 en de 9 regiovarianten van het 2e net) zijn overigens digitaal via Astra te beluisteren. Voor meer info over de ORF: www.orf.at