RVD eist verbod spot met Beatrix-imitatie

De Rijksvoorlichtingsdienst is woedend over de radio-reclame van vacaturesite Monsterboard, waarin koningin Beatrix wordt geïmiteerd. De reclame zou ten onrechte de indruk wekken dat de vorstin haar medewerking heeft verleend. De zaak komt vandaag voor de rechter.

De gewraakte spot is een onderdeel van een nieuwe Monsterboard-radiocampagne waarin beroemde Nederlanders vertellen over de dromen die ze als kind hadden en hoe ze daar vervolgens als volwassene op terug kijken.

In de commercials worden onder meer internet-ondernemer Maurice de Hond, acteur Thom Hoffman en schrijver Ronald Giphart opgevoerd. Hun stemmen zijn, in tegenstelling tot die van koningin Beatrix, wel echt.

Duidelijk
Volgens een woordvoerder van de Rijksvoorlichtingsdienst mag de commercial om een aantal redenen niet worden uitgezonden. De RVD beroept zich daarbij op de Reclame Code Commissie, die onder meer stelt dat commercials niet ten onrechte mogen suggereren dat leden van het Koninklijk Huis hun medewerking hebben verleend. Bovendien heeft de RCC al eens gesteld dat verwijzingen naar leden van de koninklijke familie in reclame-uitingen een inbreuk zijn op hun persoonlijke levenssfeer en derhalve niet geoorloofd.

“Die dingen zijn hier allemaal niet van toepassing”, vindt Sidney Mock van Monsterboard. “Het is overduidelijk dat het hier niet onze echte Koningin betreft. Je moet de Nederlandse bevolking niet onderschatten. Bovendien is de reclame totaal niet grof of kwetsend en volgt de bedrijfsnaam pas in de uitsmijter aan het einde van de spot.”

Volgens Mock bestaat er dan ook een grote kans dat de gewoon mag blijven draaien. “Reclames waarbij duidelijk sprake is van een imitatie zijn gewoon toegestaan. Een mooi voorbeeld is de tv-spot van opticien Pearle, waarin de Koningin ook al optrad. Ditmaal als iemand die duidelijk een bril nodig had. De RCC wordt steeds soepeler.” Niettemin heeft de Rijksvoorlichtingsdienst een spoed-kortgeding aangevraagd. Vandaag om 11.00 komt de zaak voor. “We vonden de kwestie hier zwaar genoeg”, aldus een woordvoerder van de RVD. “Het is dus niet zo dat het bezwaar is ingegeven door het Koninklijk Huis. Maar wij zijn er onder andere voor om de privésfeer van de leden te beschermen en dat doen we dus. De eis is het staken van het uitzenden van de wervingsspot.” (Telegraaf)

Gerelateerde berichten