De BUS wordt internationaal

‘De BUS’ wordt internationaal: zes Nederlanders en zes Belgen strijden om hoofdprijs oplopend tot 1 miljoen

Vanaf maandag 4 september, keert het succesvolle real life programma `de BUS’ weer terug op televisie bij SBS 6. `de BUS’ krijgt dit seizoen een internationaal karakter, want naast zes Nederlandse passagiers zullen er dit jaar ook zes Belgische passagiers plaatsnemen in de zwarte vijfentwintig tonner. In België zal VT 4, de zusterzender van SBS 6, `de BUS’ op televisie uitzenden. Het onder deze zware omstandigheden samenbrengen van twee nationaliteiten geeft een extra boeiende sociologische dimensie aan `de BUS’. Alle programma’s rond `de BUS’ worden gepresenteerd door Ton van Royen

Meer isolatie
In tegenstelling tot vorig seizoen zullen de passagiers in `de BUS’ veel minder contact hebben met de buitenwereld en dus meer in isolement de zestien weken durende tocht door Nederland en België meemaken. Er zal nauwelijks telefonisch contact zijn met vrienden en familie, slechts af en toe zal er hoeven te worden gewerkt, er mogen geen tijdschriften meer gekocht worden; kortom het wordt een veel zwaardere beproeving voor de passagiers. De selectieprocedure voor de twaalf passagiers loopt momenteel volop in zowel Nederland als België. Eén bekende keert terug in `de BUS’. Ook dit keer zal het voertuig van de ene naar de andere lokatie worden gereden door chauffeur Ad Rombouts.

Nomineren en wegstemmen
In tegenstelling tot vorig seizoen zal de kijker beslissen wie `de BUS’ moet verlaten. De kijker zal zijn of haar stem uitbrengen (via telefoon en /of e-mail) op een van de drie door de passagiers zelf genomineerde buscollega’s.

Uitzenddagen
Zes keer per week (maandag tot en met zaterdag) is de reguliere uitzending van `de BUS’ te zien en vanaf maandag 11 september één keer per week een discussie-uitzending en natuurlijk eind december een finale-uitzending. De kijkers zien hoe de twaalf zeer uiteenlopende passagiers het zestien weken met elkaar proberen uit te houden in de luxe dubbeldekker. De passagiers zullen, onder het `toeziend oog’ van de vele in- en uitzoemende camera’s, in ‘de BUS’ leven (koken, eten, wassen en slapen). Via een afvalsysteem zal uiteindelijk één winnaar overblijven.

Hoofdprijs
De winnaar van het SBS 6 `real life’-programma `de BUS’ kan een geldbedrag mee naar huis nemen dat kan oplopen tot een miljoen gulden. Het te winnen geldbedrag is namelijk afhankelijk van de kijkcijfers die het programma heeft. De jackpot wordt gevuld met 1 cent per kijker. De jackpot start op maandag 4 september als de eerste reguliere uitzending van `de BUS’ wordt uitgezonden. Vanaf die datum tellen alle door SBS 6 op het scherm gebrachte programma’s rond `de BUS’ mee voor de jackpot. Herhalingen tellen niet mee voor de vaststelling van het geldbedrag van de jackpot.

Facts & Figures

-In totaal zijn er twaalf zitplaatsen en van de bank kan een slaapbank voor twee personen worden gemaakt;

– Totale stahoogte is 1,92 meter op het hoogste punt en dit loopt af naar 1,78 meter;

– De keuken bestaat uit twee elektrische kookpitjes, een magnetron en een elektrische oven;

– Het slaapvertrek voor twaalf personen heeft een afmeting van 5,5 bij 2 meter; Er is 1 was/droogmachine aanwezig, één douche en één chemisch toilet;

– De BUS’ heeft twee watertanks van 2600 liter per stuk;

– Er is een aggregaat voor elektriciteit, maar geen stroom voor eigen gebruik;

– De tuin heeft een afmeting van 10 bij 10 meter waar een 2 meter hoog hekwerk omheen staat en twee lichtmasten met twee camera’s;

– De BUS’ heeft een afmeting van 18 x 2,5 x 4 meter en weegt met zijn acht wielen in totaal vijfentwintig ton;

– Aan de zijkant van `de BUS’ bevindt zich een zonnescherm van 7 meter lengte.

– De regieruimte van het programma `de BUS’ bevindt zich op de onderste verdieping van de dubbeldekker en hier bevinden zich 24 uur per dag technici en redacteuren.

Internetsite
De SBS 6 internetsite van `de BUS’ is te vinden op: www.debusop6.nl (of www.sbsnet.nl). Kijkers kunnen hierop 24 uur per dag de verwikkelingen in en rond `de BUS’ volgen en vinden tevens de actuele stand van zaken.

Succes `de BUS 1999′
De BUS’ was voor SBS 6 zowel commercieel als qua kijkcijfers een groot succes. Met het uitzenden van het programma verdubbelde SBS 6 bijna haar marktaandeel in het tijdvak 18.45-19.00 uur ten opzichte van de programmering (`Door ’t Lint’) die daar eerst stond. In de doelgroepen 13-19 jaar, vrouwen 20-34 jaar en mannen en vrouwen 20-49 jaar was er zelfs sprake van meer dan een verdubbeling van het marktaandeel. Er keken in vergelijking met `Door ’t Lint’ zelfs driemaal zoveel hoger opgeleiden in de leeftijd 20-49 jaar naar `de BUS’.

De internetsite www.debusop6.nl. boekte eveneens succes. De site behaalde in zestien weken tijd maar liefst 25 miljoen pageviews.

Ook de neveneffecten van `de BUS’ waren groot. De titelsong van het programma `Miles Away from Nowhere’ haalde moeiteloos de hitlijsten, er verscheen een BUS-cd `Hits for the Road’ en DJ Madman scoorde een hit met de single `Sex in de BUS’. Maar het grootste succes was toch weggelegd voor passagier Jop die met het nummer `Jij bent de zon’, dat hij in `de BUS’ bijna elke dag voor zijn geliefde en uiteindelijke winnares Antonette zong, wekenlang de nummer 1 positie bekleedde. Ook passagiers Aziz, Eric en Seki brachten een single uit. Daarnaast verschenen er diverse cd-compilaties, zoals bijvoorbeeld `De Feestbus’ met daarop nummers die door de passagiers min of meer geadopteerd werden en veelvuldig door `de BUS” schalden zoals `Een bossie rooie rozen’ van Alex. Alle programma’s rond `de BUS’ worden geproduceerd door John de Mol Produkties.

Gerelateerde berichten