Een Kamermeerderheid van PvdA, CDA, D66 en GroenLinks wil een eigen onderzoek naar de gang van zaken rond de veiling van Nederlandse UMTS-frequenties. PvdA-Kamerlid Wagenaar wil daarvoor externe deskundigen inschakelen. Vrijwel de hele Kamer liet eerder al weten ontevreden te zijn over de gang van zaken rond de veiling.
Die leverde in vergelijking met buurlanden het schamele bedrag van 5,9 miljard gulden op. In Engeland stokte de teller op tachtig miljard en in Duitsland pas op 111 miljard gulden.
Het kabinet komt begin september met een uitgebreide toelichting op de veiling, maar Wagenaar vindt dit bij uitstek een onderwerp waarop de Kamer ook zelf onderzoek moet doen. Wat haar betreft krijgen externe deskundigen daar twee of drie maanden de tijd voor.
De VVD noemt de plannen voortijdig. De partij wil eerst de uitleg van het kabinet afwachten. Maar verder heerst er enthousiasme in de Kamer voor de plannen van Wagenaar. ,,Zeer verstandig en verheugend dat dit uit de coalitie komt,” zegt CDA’er Leers.
De Nederlandse consument betaalt volgens hem mee aan de aflossing van de Duitse staatsschuld. KPN is via dochter E-plus 18,5 miljard gulden kwijt aan twee UMTS-frequenties in Duitsland. Nederland heeft twee keer de boot gemist, zegt Leers: door de dure frequenties in Duitsland en de magere opbrengst in Nederland.
GroenLinks is een beetje schamper over het PvdA-intiatief. ,,We zullen het steunen, maar het komt een slagje te laat. Wij wilden in april al uitstel van de veiling, maar kregen toen geen steun”, zegt GroenLinks-Kamerlid Vendrik. ,,Het ging allemaal te gehaast en door een misplaatst Oranjegevoel werd KPN snel een kavel gegund. Vendrik zegt zelf al bezig te zijn met een onderzoek en heeft contact met deskundigen. Hij waarschuwt ook VVD-staatssecretaris De Vries (Verkeer en Waterstaat): ,,Er zijn bewindslieden voor minder weggestuurd”.
Wagenaar noemt niet de geringe opbrengst maar het belang van de consument als belangrijkste onderwerp van zo’n onderzoek. ,,De veiling was niet opgezet om de staatskas te spekken maar om meer concurrentie te krijgen. Dat moest leiden tot betere service en lagere tarieven. Er zijn zoveel vragen overgebleven”. (ANP)