NOS-onderdeel begint doorlopend onderzoek naar surfgedrag

NOS Kijk- en Luisteronderzoek gaat het surfgedrag in Nederland bijhouden in samenwerking met een Amerikaans computerbedrijf. Vanaf november komen er rapporten op de markt waarin cijfers over het bezoek aan websites op een rijtje staan. Een woordvoerster van de dienst heeft dat maandag gezegd.
Het onderzoek is in principe te vergelijken met dat naar het kijkgedrag naar televisie. Er komt een vast panel van 1300 huishoudens waarvan wordt bijgehouden wanneer zij welke websites bezoeken. Het onderzoeksbedrijf is op dit moment nog druk bezig met het samenstellen van een panel.

De deelnemers krijgen speciale software op hun computer. NOS Kijk en Luisteronderzoek (KLO) werkt bij het onderzoek samen met het Amerikaanse eRatings.com dat ook in andere landen surfcijfers laat opmaken. De verkregen gegevens van Nederlandse surfers worden via de computers van eRatings in de Verenigde Staten verwerkt tot een rapport en door KLO in Nederland op de markt gebracht.
,,We weten nog niet precies hoe we de gegevens gaan publiceren”, zegt de zegsvrouw van KLO. ,,We beginnen met een keer per maand maar willen uiteindelijk naar een dagelijkse rapportage toe. Je zou dan kunnen denken aan bijvoorbeeld een top twintig van best bezochte sites”.

Bijzonder in het doorlopende onderzoek is dat ook bekend wordt wie de sites bezoeken. De leden van de huishoudens moeten zich namelijk steeds kenbaar maken als zij op het net gaan. De 1300 huishoudens staan voor ongeveer 3000 mensen. (ANP)

Gerelateerde berichten