Via internet paar dagen gratis naar cd luisteren

Na jarenlang lijdzaam toe te hebben gekeken hoe muziek via internet illegaal werd uitgewisseld, lijkt de muziekindustrie uit haar coma te zijn ontwaakt. Onlangs maakte de bedrijfstak zelfs een gezamenlijk initiatief bekend: muziek verkopen via het wereldwijde netwerk, rechtstreeks aan de consument, zo meldde de Telegraaf gisteren.

Een mooi begin, maar nog lang niet voldoende om de strijd tegen de muziekpiraten te winnen, vindt Rist Brouwer (32) van het Amsterdamse bedrijf DMDsecure. Volgens hem is de industrie toe aan een forse cultuuromslag, want op internet werkt het nu eenmaal anders dan in het ‘analoge’ leven. “Het is niet ondenkbaar dat de consument in de toekomst een cd een paar dagen gratis kan beluisteren. Na deze proefperiode beslist de luisteraar of hij bereid is te betalen voor de liedjes.”
Het populaire MP3-formaat is de grote boosdoener volgens de muziek-bobo’s. Een liedje dat van audio-cd omgezet wordt in MP3 neemt weinig ruimte in beslag, maar klinkt bijna even goed als het origineel. Via websites of programma’s als Napster en Gnutella wisselen honderdduizenden internet-gebruikers momenteel hun favoriete muziek uit. De nieuwste cd van Madonna bijvoorbeeld komt pas over enkele weken uit, maar is via Napster al enkele dagen te krijgen.

Boze artiesten
Niet alleen de bobo’s zijn het zat, ook de artiesten zelf zijn inmiddels in opstand gekomen. Rockband Metallica en rapper Dr. Dre lieten de exploitanten van het populaire Napster enkele honderdduizenden gebruikers uit het systeem gooien, omdat ze illegaal liedjes van hun cd’s aanboden.

Dus moet het anders, vindt de industrie. Gebruikers moeten ook op internet gewoon voor muziek gaan betalen. Het bestandsformaat dat hiervoor gebruikt gaat worden moet natuurlijk niet zomaar te kopiëren zijn.

DMDsecure ontwikkelde in korte tijd een platform dat zich uitstekend leent voor het via internet verspreiden van muziek. Belangrijkste kenmerk: het is veilig. DMDsecure maakt hiervoor gebruik van de beveiligde Windows Media Technologies van Microsoft. Het bouwde er een ‘digitaal koffertje’ omheen, waardoor de verspreider een platenmaatschappij bijvoorbeeld met behulp van certificaten precies kan bepalen wat er wel en niet met een liedje mag gebeuren.

Rist Brouwer: “Het verkopen van muziek in een goed beveiligd formaat is slechts het begin. De muziekindustrie moet naar een geheel nieuw businessmodel toe.” Internet is van oudsher een medium waar voor veel zaken normaal gesproken betaald moet worden, kosteloos te krijgen zijn. Moet er in het dagelijks leven bijna twee gulden voor een krant neergeteld worden, via internet zijn ze bijna allemaal gratis te lezen. De inkomsten komen uit advertenties en aanvullende diensten.

Promotie-actie Abel
DMDsecure ontwikkelde niet alleen een manier om muziek te distribueren, het bedrijf denkt ook mee over nieuwe businessmodellen. “Met de verspreiding van muziek op internet moet je mensen prikkelen, ze aanzetten tot het betalen ervoor”, aldus Brouwer. Zo zette DMDsecure een promotie-actie van de Nederlandse groep Abel op. Dertig dagen lang was de nieuwe singel gratis op te halen en te beluisteren. Zodra de cd van de groep uitkwam, was het liedje niet meer af te spelen.

“Na die proefperiode komt de consument bijvoorbeeld terecht op een website waar hij de cd aan kan schaffen”, aldus Brouwer. “Doordat het muziekbestand gekoppeld is aan een licentie, kan de platenmaatschappij alle kanten op. De consument zou een licentie kunnen kopen om een week te luisteren, een maand, of onbeperkt. Elke heeft natuurlijk zijn eigen prijs.” Andere mogelijkheid: hoe langer een cd uit is, hoe goedkoper hij wordt. Of hoe populairder een liedje wordt, hoe meer de prijs stijgt.
Maar het kan nog gekker. Brouwer: “Een frisdrankmerk zou een actie kunnen voeren waarbij een code in de doppen wordt gedrukt. Wie tien van deze codes verzameld kan vervolgens van internet gratis een bepaald liedje ophalen, of krijgt korting bij de aanschaf van de complete cd.” Intelligente distributie, daar gaat het volgens Brouwer om. “Een andere inventieve manier van verspreiding zou kunnen zijn dat een gebruiker eerst een aantal advertenties op een website moet bekijken. Als beloning ‘verdient’ hij daarmee muziek.”

“Aantrekkelijk alternatief”
Maar betekent deze nieuwe, slimme manier van verspreiden dan ook dat de illegale uitwisseling via MP3 een halt toegeroepen wordt? Brouwer: “MP3 zal nooit verdwijnen, wat wij of de maatschappijen ook doen. We bieden op deze manier alleen wel een aantrekkelijk alternatief, waar een groot deel van de consumenten zeker behoefte aan heeft. Die willen best voor muziek betalen of hebben helemaal geen zin om eindeloos het internet af te zoeken naar dat ene liedje van Madonna dat ze willen hebben. Op die groep mikken we. Een kleine groep freaks zal het heus wel illegaal uit blijven wisselen.” (Telegraaf)

Gerelateerde berichten