Hollywood prijst harde films aan bij kinderen

De Amerikaanse overheid heeft scherpe kritiek geuit op de reclamepraktijken van de amusementsindustrie. Volgens de Federal Trade Commission (FTC) zijn kinderen en tieners het doelwit van advertenties voor gewelddadige films, muziek en videospelletjes.

Producenten maken zich daarmee schuldig aan de promotie van materiaal dat volgens hun eigen keuring alleen geschikt is voor volwassenen.

Het Witte Huis noemt de bevindingen schrikbarend. President Clinton gaf vorig jaar opdracht voor het onderzoek na het bloedbad op de middelbare school in Littleton, Colorado. De twee daders, die twaalf medeleerlingen en een docent doodschoten voordat ze zelfmoord pleegden, zouden zijn beïnvloed door extreem geweld in videospelletjes.

Het FTC-rapport heeft in Democratische kring onmiddellijk geleid tot een roep om overheidsingrijpen. Presidentskandidaat Al Gore wil de reclame-uitingen aan banden leggen. Hij is voorstander van overheidstoezicht en wettelijke sancties als de producenten hun leven niet beteren. Ook Hillary Clinton, die in de race is voor de senaatszetel van New York, is voor mogelijke staatscontrole op de marketing.
Het is voor het eerst dat Gore zich uitspreekt voor sancties. Zijn vrouw Tipper voert al jaren campagne tegen verloedering in de muziekwereld. De vice-president trekt sinds kort samen met zijn running mate Joe Lieberman van leer tegen zedenverwildering. Hun pleidooi voor herstel van de ‘morele familiewaarden’ doet het goed bij vrouwelijke kiezers die zich zorgen maken over het geweld waarmee kinderen worden geconfronteerd. (Telegraaf)

Gerelateerde berichten