Kort nieuws op woensdag 6 september 2000

De radio-inkomsten in Groot- Brittanie stijgen voorlopig naar recordhoogte. Uit de meest recente inkomstencijfers voor het jaar 2000 tot en met juni is in totaal 1,8 miljard gulden omgezet bij de verschillende commerciële radiostations.

De eerste aflevering van de veelbesproken reality soap Big Brother werd zondagavond bekeken door 711.100 mensen.

Uitgeverij Wegener denkt binnenkort de internetsite AutoTotaal over te nemen. Gesprekken met de huidige eigenaar DMCG zijn zo goed als afgerond. Dat heeft het bedrijf dinsdag bekendgemaakt. Wegener wil de internetsite integreren met zijn eigen autosite Autotrack.

De Staatsloterij wil volgend jaar een wekelijkse loterij via de mobiele telefoon beginnen. Gebruikers van de zaktelefoon of het mobieltje kunnen met hun telefoonnummer als lotnummer meedoen met de nieuwe loterij.

Gisteravond heeft de “Landesanstalt fur Privaten Rundfunk” van de deelstaat Hessen drie FM frequenties toegewezen aan Sky Radio. Vooralsnog gaat het om frequenties in de steden Kassel, Dieburg en Wetzlar. Duitsland is het derde land waar Sky Radio actief is. In Nederland is Sky Radio ruim 12 jaar actief en in Denemarken vanaf december 1999.

Het NOS-Radio 1-Journaal bestond afgelopen vrijdag precies vijf jaar en dat leek de organisatie een mooie gelegenheid om wat nieuwe ideeën en prioriteiten te lanceren en ook eens de luisteraars aan het woord te laten die maar liefst van zeven uur ’s ochtends tot zeven uur ’s avonds konden chatten met het Journaal.’ Lees verder in het NRC

Op de campus van de Technische Universiteit in Eindhoven (TU/e) is afgelopen donderdag het eerste mobiele netwerk met de nieuwe General Packet Radio Service (GPRS) technologie in gebruik genomen. Hiermee hebben de samenwerkende partners Libertel, GigaPort, Ericsson en de TU/e als eerste in Nederland GPRS operationeel. Door GPRS worden snel mobiel internet en andere datatoepassingen mogelijk. De ervaringen die hiermee nu worden opgedaan en de diensten die hiervoor worden ontwikkeld, zijn ook al bruikbaar voor de volgende generatie mobiele communicatie, UMTS.

TMF heeft de kijkersdoelgroep iets breder getrokken, ze gaan NU voor de rijpere kijker.

De Staatsloterij wil volgend jaar een wekelijkse loterij via de mobiele telefoon beginnen. Gebruikers kunnen met hun telefoonnummer als lotnummer meedoen met de loterij.

In de strijd om de concurrentie voor de kinderprogrammering heeft Kindernet 5 een aantal veranderingen toegepast. De look van het station is ingrijpend aangepast en gewijzigd. En de uitzendtijden zijn inmiddels tot 15.00 uur uitgebreid.

Sinds gisteren is The Box ook te ontvangen (via een beeldbuis met een kasje eromheen) in Zoetermeer.

6, 7, 9 en zondag 10 september zal de jaarlijkse “Miss Italia” verkiezing weer te volgen zijn via de Italiaanse zender Rai-Uno.

Intresse in een zoekmachine die uitsluitend homepages over Nederlandse artiesten en bands heeft geindexeerd ?

Het Algemeen Dagblad vertelde gisteren dat Classic FM vreest voor haar voortbestaan. Ze denken dat ze niet mogen meedoen met de veiling voor etherfrequenties. De oorzaak is dat elke onderneming maar met e e n station een frequentie kan kopen. De tweede kamer meld vandaag of dit kan, aangezien de eigenaar ook aandeelhouder is van Sky Radio.

Wie is er jarig vandaag? Sorry, ga zelf maar even kijken, het zijn er namelijk teveel om op te noemen.

‘De Radiodocumentaire’: handboek, CD en website voor professionele radiomakers, studenten, geluidstechnici en iedereen die meer wil weten over de achtergronden en geschiedenis van het radiovak.

Radio tour de france heeft het goed gedaan afgelopen zomer, Er hebben meer luisteraars dan ooit geluisterd. Dit blijkt uit de luistercijfers van de dienst Kijk- en Luisteronderzoek van Radio 1 dat in juni en juli met 0,7 procent.

Op de site www.radionieuws.nl is vanaf morgen een nieuwe versie van de ‘prognose campagnebereik’ beschikbaar. In de vernieuwde versie zijn ook Classic FM, Business Nieuws radio en Arrow Classic Rock in de prognose opgenomen. Daarmee is het aantal mogelijke zendercombinaties uitgebreid. De prognose campagnebereik is een planninginstrument om inzicht te krijgen in het bereik en de gemiddelde contactfrequentie bij het uitzenden van een bepaald aantal commercials. (Adformatie)

Heeft u iets te melden, opmerkingen, suggesties of een “nieuwe” leuke vraag voor de Poll, laat het ons weten. Persberichten en tips blijven altijd welkom, (evt anoniem). Laat het weten via een persoonlijke E-mail aan webmaster@radiowereld.nl of via deze site Alles is welkom.

Over 35 jaar bereikt Nederland met 17,4 miljoen inwoners zijn
maximale bevolkingsomvang. Na 2035 neemt het aantal inwoners weer af. Toch leuk om te weten?

Share on twitter
Share on facebook
Share on whatsapp
Share on linkedin
Share on email