Uitgeverij PCM heeft de losse verkoop van haar kranten bij sommige verkooppunten in de Randstad gestaakt, wegens de concurrentie van de gratis ochtendkranten Metro en Spits. Op zo’n twintig verkooppunten zijn die kranten niet meer te koop, schat P. Dirks, hoofd verkoop losse nummers bij de uitgever.
PCM geeft de Volkskrant, Algemeen Dagblad, NRC Handelsblad, Het Parool en Trouw uit. Maar op kleine stations en in de straatverkoop rond grote stations gooit PCM het bijltje erbij neer. Het concern kan daar niet op tegen de gratis kranten. ,,En dat is niet leuk”, schetst Dirks. ,,Het verontrust ons.”
PCM heeft op basis van eigen marktonderzoek in kaart gebracht dat door de komst van de gratis kranten de losse verkoop van Algemeen Dagblad en Volkskrant doordeweeks met zeker 5 procent is gedaald. Bij het AD worden gemiddeld drieduizend, bij Volkskrant 2500 exemplaren per dag minder verkocht. Het concern gaat daar middels ,,reguliere marktbewerking” wat aan proberen te doen.
Dirks durft geen voorspelling te doen over het wellicht verder dalen van het aantal verkooppunten. Hij hoopt dat lezers op termijn naar meer diepgang in berichtgeving op zoek gaan, in tegenstelling tot de kleinere nieuwsberichten die nu in de gratis kranten staan. Over de impact van de nieuwe gratis avondkrant News.nl is nog niet veel bekend, omdat die krant nog maar een week beschikbaar is. (ANP)