Nog niet zo lang geleden was zijn talkshow zo’n beetje het meest spraakmakende programma ter wereld. Jerry Springer, de bebrilde, dikke sigaren rokende ex-burgemeester, was de nuchtere, gortdroge en quasi-wijze presentator, temidden van schreeuwende, scheldende en niet zelden agressieve gasten op het podium. Maar ook dat gaat de kijker eens vervelen.
Springer heeft een aanzienlijk deel van zijn pluimen verloren. Afgelopen seizoen gingen de kijkcijfers volledig de diepte in, terwijl de show tien jaar lang in de top tien had gestaan. Jerry wist zelfs rivale Oprah Winfrey, met haar al te brave talkshow, te verslaan. Ook elders in de wereld, zoals in Nederland en Vlaanderen, bleek de Jerry Springer Show aanvankelijk een voltreffer, qua kijkcijfers.
De kritiek wat betreft het asociale karkater van het programma, de vele vechtpartijen, de (weggepiepte) schuttingstaal, de schijnbare heiligheid van Springer, was niet van de lucht. Temeer omdat de show in Nederland opmerkelijk vroeg werd en wordt uitgezonden (zo rond etenstijd). Echter ook bij ons en onze zuiderburen is de belangstelling van de kijker zienderogen afgenomen.
De producenten van het praat(?)programma hebben nu besloten om drastisch in te grijpen. Er komt een nieuw decor, nieuw logo en bovenal een nieuwe opzet om kijkers terug te lokken. Dat laatste vindt gestalte in de zogeheten “Springer Cam”, waarmee de gasten ook thuis worden gevolgd. De talkshow krijgt daarmee wat meer het karkater van het op dit moment zo populaire tv-genre ‘realsoap’.
De Jerry Springer Show kwam recentelijk nog in opspraak door een dodelijke moordpartij tussen twee gasten van de show, na afloop van de uitzending. (ShowWereld)