Marktaandelen publieke zenders gedaald
De publieke omroep deed het in week 44 minder goed dan in de week ervoor. Ze behaalden gezamenlijk een gemiddeld marktaandeel van 37 procent, 3 minder dan in week 43.
Best bekeken programma werd wel Studio Sport (gisteravond) met 2,6 miljoen kijkers. Daarmee werd Domino Day van SBS6 verslagen (2,4 miljoen kijkers).
De commerciële zenders kwamen gezamenlijk uit op een aandeel van 45 procent, precies gelijk aan week 43. RTL4 behaalde 16 procent, RTL5 3 en Veronica 9 procent. SBS6 scoorde goed (onder meer dankzij de dominostenen) met 13 procent. Net5 had een aandeel van 5 procent, Fox bleef steken op een marktaandeel van 2 procent.
De gegevens zijn afkomstig uit het Continu Kijkonderzoek (CKO), uitgevoerd door bureau Intomart in opdracht van NOS, Ster en IP.
Regionale commerciële radiozenders blijven groeien
Het marktaandeel van de regionale commerciële radiozenders is dit jaar in de doelgroep 20 tot 34 jaar gestegen van 7,5 procent in februari naar 8,9 procent in oktober.
Dat blijkt uit een luisteronderzoek van RadioCall, in opdracht van CRN. De voornaamste groei kwam uit de gebieden waar landelijke commerciële stations geen of beperkt bereik hebben. Rebecca Radio (Noord-Oost Nederland) zag het aandeel stijgen van 7,5 naar 12,1 procent. Het aandeel van Hot Radio (Gelderland, Achterhoek) ging van 12,7 naar 13,6 procent en dat van 8FM Brabant van 7,3 naar 10,5 procent. Van het totaal aantal luisteraars van de regionale commerciële radiozenders is 64 procent jonger dan 35 jaar en 89 procent jonger dan 50. (Adformatie)