Vele mensen luisteren ’s morgens naar de radio. Het is inmiddels een nationaal gebruik geworden. Het luisteren naar de radio begint voor veel mensen bij het aanbreken van een nieuwe dag: ruim 25% van de luisteraars geven aan dat zij gewekt worden door de radio op hun wekker. Dit blijkt uit het meest recente onderzoek van Radio Days 2 uit Engeland.
Toen in de jaren tachtig de ontbijt-televisie werd geïntroduceerd dachten vele media-deskundigen dat het medium radio veel luisteraars zou gaan verliezen. Dat gebeurde immers ook met de introductie van de televisie in het avondtijdvak. Diverse onderzoeken wijzen echter uit dat een dergelijke wijziging in het mediumgebruik niet heeft plaatsgevonden. Als belangrijkste reden wordt aangedragen dat de radio gezien wordt als een “vriend van de luisteraar”. Daarnaast kan naar het medium radio geluisterd worden terwijl andere werkzaamheden worden verricht. De televisie wordt door de consument daarentegen gezien als een primair medium, waarbij geen andere werkzaamheden kunnen worden verricht.
Voor en tijdens het ontbijt wordt tussen de 60 en 70 procent van de tijd die aan mediaconsumptie wordt besteed, besteedt aan het luisteren naar de radio. Televisie neemt op dat moment ongeveer 20 procent en kranten ongeveer 8 procent van de tijd in. Een groot aantal mensen gebruiken de radio in de ochtend om “op gang te komen” en om op een snelle manier op de hoogte gesteld te worden van het meest recente nieuws en de weersverwachting.
Recent onderzoek van Future Foundation heeft uitgewezen dat de beluistering van radio in de ochtend een extra meerwaarde op kan leveren voor adverteerders. Het is namelijk zo dat veel van de dagelijkse boodschappen in de morgen worden gedaan. Daarnaast wordt in de ochtend veel nagedacht over de aankopen die gedaan moeten worden. Voor adverteerders is radio een belangrijk medium, omdat hiermee de consumenten vlak voor deze activiteiten bereikt kunnen worden. (RadioNieuws)