American Radio Update

New York – De grote namen beheersen ook de laatste metingen van 2000 in The Big Apple.

WLTW (AC) staat aan kop, binnen de 20-34 doelgroep doen Clear Channel stations Z-100 en WKTU het goed. Opvallend is de opleving van talkradio in de grote markten (presidentsverkiezingen): WABC schoot naar 3,3% marktaandeel.

Los Angeles – KIIS blijft favoriet onder haar trouwe 20-49 aanhang (aandeel dik 5%, binnen doelgroep 12%). KYSR (Star 98.7) heeft na een moeizame start de 3% grens bereikt. Star werd in 1998 omgevormd tot ‘Hot AC with a bite’ (Goo Goo Dolls, Live, New Radicals etc.), en het format lijkt nu eindelijk voet aan de grond te krijgen in Southland. De luisteraars in LA lijken AC-reus KOST nog lang niet moe. Het station op 103.5 haalde een aandeel van bijna 4%.

Andere markten/algemeen: In Denver is country weer helemaal ‘in’: KYGO zag haar marktaandeel omhoogschieten naar bijna 8%. Denver is daarmee een uitzondering op de totale markt, waar country het steeds moeilijker krijgt.

* Onder AC stations heerst een nieuwe trend om tussen Thanksgiving en Eerste Kerstdag ‘all Christmas’ te gaan. Zo draaien WNIC Detroit en WLIT Chicago inmiddels volledig op alles waar een jinglebell in zit.

* Zoals al gemeld doen de news-talk stations het in verband met de presidentsverkiezingen bijzonder goed. Winnaars van de verkiezingen zijn dan ook WJR Detroit, WLS Chicago, WBZ Boston en WMAL in Washington. Die laatste heeft trouwens behoorlijk wat moeten inleveren op news-talk concurrent WTOP, maar is inmiddels herstellende.

* Ook in de States wordt er uitgebreid onderzoek gedaan naar internetgebruik. ZO blijkt dik 80% van bezoekers van een radiowebsite deze vaker te bezoeken voor de ‘live audio stream’. Opvallend is dat slechts 59% van de websites beschikken over de technische mogelijkheden…
(Bronnen Radio&Records, AcuuRatings, NAB, Joey Pascuin)

Gerelateerde berichten