Vanaf 11 december prijken voor de deuren van alle toonaangevende media- en reclamebureau’s van Nederland enorme straatstickers met daarop het al even reusachtig logo van het nieuwe landelijke jongeren radiostation van Nederland, Q The Beat 1224 AM.
3M ontwikkelde dit nieuwe product, de “outdoor floor graphic”. Om dit product als gloednieuw medium in de markt te zetten was het bedrijf op zoek naar een partner, die net zo nieuw was in de markt als de floor graphic zelf. Het werd Q The Beat.
Alle uitingen worden verzorgd door reclamebureau The Wicked Witch Company, die het hele traject bedacht, uitwerkte en begeleidde.
Het radiostation zocht voor een eerste lancering precies die doelgroep die ook 3M voor ogen had; de media- en reclamebureau’s.
Voor Rob van der Vegt, algemeen directeur van Q The Beat, zijn de overwegingen dezelfde:
“Q The Beat is een nieuw ‘merk’ in Nederland. In deze tijd is het heel moeilijk een nieuw radiostation te lanceren, zeker op het moment dat de distributiemogelijkheden ervan afhankelijk zijn van politieke besluitvorming.
Opvallen doe je allang niet meer door simpelweg een buscampagne of een TV commercial te boeken. Opvallen doe je door vernieuwend te zijn, niet alleen qua station, maar ook in het naar buiten treden ermee.
Wij bieden als mediagroep niet alleen een vernieuwend radioprogramma, maar kunnen ook creatief en doortastend zijn in de ontwikkelingen van nieuwe mediavormen. Deze outdoorcampagne is daar een goed voorbeeld van. Ook deze outdoortak moet worden ontwikkeld. Interessant voor Q The Beat, interessant voor 3M, en dus ook interessant voor MediaMatters.” (de bedrijvengroep, waartoe Q The Beat en Wicked Witch behoren-red.)
In ieder geval is de floor graphic zeer geschikt voor gebruik op plaatsen, waar voorheen –letterlijk- aan werd voorbijgegaan. Naast de voor de hand liggende plaatsen als winkelcentra en –straten en parkeergarages, waarin veel adverteerders geinteresseerd zullen zijn, zullen ook de terreinen bij scholen nieuw te ontginnen reclamegebied zijn. Iets dat Q The Beat dus ook zeker niet zal nalaten. Zeker niet als je bedenkt dat juist de jeugd een doorgaans moeilijk te bereiken groep is, die het meest gemakkelijk op school is te benaderen. (M)