De eerste resultaten van de regionale commerciële en grootstedelijke radiostations in het Continue Luister Onderzoek (CLO) over de maanden oktober en november zijn bekend gemaakt door Intomart BV.
In het tijdvak maandag t/m vrijdag tussen 07.00 en 19.00 uur scoren de zenders, met sterke marktaandelen van 4,4% in de groep 20 tot 34 jaar en van 6,4% in de doelgroep 18 tot 24 jaar, een sterk introductiecijfer.
Ook de luisterdichtheid in de genoemde doelgroepen is met respectievelijk 1,1% en 1,5% opmerkelijk hoog. Mannen (59%) stemmen vaker af op een regionaal commercieel station dan vrouwen (41%). Van de luisteraars bevindt 85% zich in de doelgroep 20 – 49 jaar.
Met dit percentage wordt de doelstelling om met een perfecte muziekmix, aangevuld met doelgroepgericht regionaal nieuws, jonge mensen in de regio te bereiken, ruimschoots behaald.
Door de participatie in het landelijke CLO heeft verkoopmaatschappij CRN (Commerciële Radio Nederland BV) besloten het eigen onderzoek de RegioScan, niet verder uit te voeren. Dit regionale telefonische onderzoek werd in opdracht van Rebecca Radio, HOT-Radio, City FM 98.3 Amsterdam, Radio 8FM, Happy Radio, Fresh 102FM, Sun FM, Keizerstad FM, System FM, Stads Radio Rotterdam 94.6FM en Stads Radio Den Haag 94.0FM, drie keer per jaar uitgevoerd binnen de uitzendgebieden van de zenders.
De keuze voor het CLO is gebaseerd op een constante groei van de zenders sinds januari 1999 in de RegioScan. Daarnaast rechtvaardigt de sterke stijging van de bestedingen op regionale commerciële radio de wens van adverteerders en mediabureaus voor één luisteronderzoek dat marktbreed gedragen wordt. Daarom is CRN ook toegetreden tot PRE, (Platform Radio Exploitanten) dat als opdrachtgever van het CLO de kwaliteit van het onderzoek bewaakt.
Door de groeiende interesse naar informatie uit de eigen regio, verwacht CRN het landelijke marktaandeel van de nog jonge regionale commerciële radiobranche in 2001 verder uit te bouwen. (M)