Search
Close this search box.

Nieuwkomer Q the Beat heeft grote plannen

Vorige week meldde de RadioWereld u al de stand van zaken over het nieuwe radiostation Q The Beat. NozeMagazine meldde deze week een een goede aanvullig op dit verhaal.

In Amsterdam kent zo’n 80 procent van de scholieren Q the Beat; elders in de randstad ligt dat getal tussen de 60 en 70. Het is een piepjong maar zelfbewust radiostation met grote plannen. Directeur Rob van der Vegt van eigenaar Media Matters kan niet wachten op de frequentieveiling van volgend jaar: ‘We hebben de middelen om minimaal op één landelijk pakket te bieden.’

Sinds vorig jaar verzorgt Nozema vanaf een zendschip vanuit Pampushaven nabij Almere op de middengolffrequentie 1224 kHz de etheruitzendingen voor Q the Beat. Volgens Rob van der Vegt is middengolf in deze fase goed bruikbaar voor zijn station: ‘Misschien denk je dat jongeren middengolf niet zien zitten, maar muziek zoals hip hop en r&b bevat veel rap en dat kun je vergelijken met praatradio. Rap klinkt helemaal niet verkeerd op de middengolf.’

Meer dan duizend radiostations
Naast de ether is Q the Beat ook via kabel en internet te ontvangen. Toch ziet Van der Vegt een FM-etherfrequentie als een must om te kunnen doorgroeien. Van der Vegt: ‘Het liefst heb ik natuurlijk één FM-frequentie voor het hele land. We moeten afwachten of dat gaat lukken. We zijn in ieder geval een warm voorstander van de veilingmethode want dat is de meest transparante verdeelmethode. Hoe de gevestigde commerciële omroepen erop reageren is precies de houding die zij vroeger publieke omroepen verweten. Wij maken ons echter geen zorgen. Onze moedermaatschappij Clear Channel Communications bezit wereldwijd namelijk meer dan duizend radiostations. De middelen zijn dus aanwezig. De veiling is trouwens ook goed voor de luisteraars. Straks heb je met acht landelijke stations meer variatie, zoals in de VS. Nu vist iedereen nog met hetzelfde format in dezelfde vijver.’

Spraakmakende programma’s
Q the Beat richt zich primair op jongeren van 13 tot 19 jaar, allochtone jongeren inbegrepen. Als secundaire doelgroep geldt de leeftijdscategorie 20-34. De muzieksoort heet urban, wat een mengeling is van hip hop en r&b. Sinds eind 1999 zendt het station nonstop muziek uit. ‘Daar komt binnenkort verandering in. We nemen bekende dj’s in dienst die spraakmakende programma’s gaan maken. Onze luisteraars zijn bovengemiddeld geïnteresseerd in nieuwe muziek, willen weten wat het is. Daarom kiezen we ervoor om presentatie aan ons format toe te voegen.’ Tijdens een gemiddelde radiodag wil Q the Beat alleen tussen 6.00 en 15.00 uur de concurrentie aangaan met alle populaire stations. Denk aan een ochtendshow voor mensen onderweg en urban golds van 9.00 tot 12.00 uur. Vanaf 15.00 uur gaat het station ‘de diepte in’ en zich richten op de primaire doelgroep.

Landelijk FM-pakket voor tweede station
Rob van der Vegt heeft Nozema in de arm genomen omdat hij een partner zocht met kennis van de markt en de wet: ‘Wat we ook erg belangrijk vinden is betrouwbaarheid en service. Dat krijgen we eveneens in Lopik.’

Overigens liegen de verdere ambities van Media Matters er niet om: een landelijk FM-pakket voor een tweede station. Dat station beschikt nu al over AM 1557 kHz. Op welke doelgroep dit station zich gaat richten, blijft nog even een mysterie. Aangezien de minister er onlangs toestemming voor heeft gegeven dat één partij meerdere FM-pakketten mag kopen, kan Nederland zich opmaken voor een veiling die heel wat spannender zal zijn dan met UMTS het geval was. (NozeMagazine)

Gerelateerde berichten