Bij DANCENETFM.com wordt een taart binnengebracht met één brandend kaarsje. ’s Werelds eerste webradio-station dat 24 uur per dag en 7 dagen in de week kwalitatief hoogstaande dance-muziek uitzendt, is vandaag precies een jaar oud. En als digitale kool gegroeid. Tussen de Dot Com’s naar volwassenheid gestuwd door de factoren inventiviteit, doorzettingsvermogen, creativiteit, kwaliteit en mond-tot-mond reclame. Het internet-station mag zich inmiddels verheugen op een snel groeiende schare luisteraars.
Voor oprichters Mark van Dale, Erik de Koning en Guido Pernet was WwW.DaNcEnEtFm.CoM een jaar terug een vanzelfsprekendheid. Een initiatief met bestaansrecht. Immers: de muziekstroming dance en de daarbij behorende lifestyle mocht dan nog steeds in populariteit toenemen, de reguliere radiostations lieten de elektronische hype vrijwel links liggen. “Uiteraard komen op de radio wel de commerciële hits voorbij, maar de uiterst succesvolle dance die elk weekend miljoenen feestvierders mondiaal naar de clubvloeren trekt, is vrijwel nergens te horen. Wij zijn in dat gat gesprongen,” aldus Mark van Dale.
Wat de programmering van DANCENETFM.com zo uniek maakt? Erik de Koning (alias DJ Enrico): “Alle stromingen komen bij ons aan bod. Van club tot trance, van techno tot hardcore. We proberen daarbij trendsettend te zijn. De non-stop mixen worden afgewisseld met live-programma’s, die in onze studio in Dordrecht of op locatie in de clubs gemaakt worden door een hele rits bekende top-DJ’s en aanstormende talenten. Zowel de programma’s als onze website zijn volledig Engelstalig. Ons motto is immers: please everyone,…everywhere.”
DANCENETFM.com richt zich op een mondiaal publiek. Het gros van hun luisteraars komt nu echter nog uit Nederland. Op de voet gevolgd door Amerika en Australië. Dit ondanks dat het station tot nu toe nog nooit iets aan publiciteit en promotie heeft gedaan. “Het publiek heeft ons gevonden,” zeggen de oprichters trots. “Onze pop-up is afgelopen jaar veelvuldig terecht gekomen op sites die in het verlengde liggen van de dance-lifestyle. Dat levert ons nu al ruim 3000 luisteraars per dag op. De gemiddelde bezoeker blijft een half uur hangen.”
Op de innovatieve website vindt de bezoeker achtergrondinformatie over alle meewerkende DJ’s, de actuele inhoud van de programma’s, een chatbox en vele interessante links. Daarnaast worden op deze plek allerlei dance charts bijgehouden. “Wij bewegen ons in een groeimarkt.
Steeds meer mensen ontdekken Internet als dance-muziek medium,” aldus marketingmanager Larbi van Lier. “Het ligt bijna naadloos in elkaars verlengde. De breedbandtechniek maakt binnenkort internet op GSM en autoradio gemeengoed. En de eerste radio die naast FM en AM ook Internet ontvangt, is reeds gesignaleerd. De toekomst is echt veel dichterbij dan je denkt. og in op de toekomst en klik op de index site van deze mediasite op de luisterlink of kijk op www.dancenetfm.com.”