Rapport legt basis voor digitale toekomst bij publieke omroep

McKinsey & Co. heeft in het vandaag gepresenteerde rapport Nieuwe Media Strategie bouwstenen aangedragen voor een digitale toekomst bij de publieke omroep. In het rapport schetst McKinsey & Co. mogelijkheden, kansen en scenario’s voor de nabije toekomst als gevolg van een verdere digitalisering en nieuwe distributietechnieken. En, hoewel McKinsey op de korte termijn geen spectaculaire veranderingen verwacht in het medialandschap, dringt het bureau er wel op aan dat de publieke omroep zich adequaat voorbereidt op de aanstaande ontwikkelingen.

Het rapport is gepresenteerd aan de opdrachtgevers: de NOS, het Ministerie van OCenW en de STER. Vandaag zal de Raad van Bestuur van de NOS het rapport bespreken met staatssecretaris Rick van der Ploeg van OCenW. Het vandaag gepresenteerde rapport bevat een toekomstverkenning en een overzicht van mogelijkheden.

Het rapport wijst op een tweeledige rol die de publieke omroep bij uitstek kan spelen: aanbieder van content en die van ‘gids’ in het overweldigende aanbod dat de consument in de toekomst kan verwachten. Om beide rollen te kunnen vervullen moet het aangaan van allianties met bijvoorbeeld andere aanbieders of distributeurs worden overwogen. Hiervoor zouden – waar nodig – wettelijke belemmeringen moeten worden weggenomen.

Wil de publieke omroep een belangrijke rol in de digitale toekomst spelen, dan zou hiervoor jaarlijks een financiële inspanning van enkele honderden miljoenen nodig zijn, afhankelijk van het scenario dat zich zal ontwikkelen.

De door McKinsey aangedragen bouwstenen zullen de publieke omroep in staat stellen zélf definitieve keuzes te maken, nadat alle mogelijkheden zijn bekeken en tegen elkaar afgewogen. Wanneer deze over enige tijd zijn gemaakt, zal de NOS deze verwerken in de Meerjarenplanning die in het najaar van 2001 verschijnt.(NOS)

Gerelateerde berichten