Het keurige WE wenst niet te worden geassocieerd met het ‘wat ranzige’ ME. Om die reden moet ME worden verboden. Voor een goed gebrip: WE staat voor een modezaak, voorheen HIJ en ZIJ. ME is de vervanger van de omroep Veronica.
Vrijdag stonden beide kemphanen in kort geding voor de Utrechtse rechtbankpresident H. Brouwer. In 1999 veranderden de winkelketens HIJ en ZIJ hun naam in WE. Met de introductie van de nieuwe handelsnaam en de bijbehorende marketing-activiteiten was een bedrag gemoeid van 26 miljoen gulden.
Binnenkort, op 2 april, verdwijnt de naam Veronica van de beeldbuis. De Holland Media Groep (HMG) investeert 15 miljoen gulden in de niuewe naam ME. WE is bang dat het publiek in verwarring raakt door de nieuwe naam van Veronica. Maar nog meer vreest men afbreuk van reputatie.
In een bijna drie uur durend kort geding werd veel aandacht besteed aan de psychologie die achter een naam schuilt. Zo staat WE voor de gelijkwaardigheid van man en vrouw. Volgens het kledingconcern benadrukt ME juist de verschillen om ‘wederzijdse lust’ aan te wakkeren. We wil niets te maken hebben met eventuele reality-televisie, seks en Bit Brother-achtige programma’s.
Dat laatste was koren op de molen van HMG. De afgelopen Big Brother serie werd mede door WE gesponsord. De deelnemers liepen rond in kleding van WE. Tot dusver adverteerde WE voor een bedrag van 1.4 miljoen gulden bij Veronica.
Het kledingconcern zegt het te betreuren dat ze straks niet meer kunnen adverteren bij ME, vanwege de mogelijke naamsverwarring. HMG spreekt van een buitensporige claim van WE op het gebruik van persoonlijke voornaamwoorden. Het verbod op de merknaam ME, met daaraan verbonden een dwangsom van 25.000 gulden per overtreding wijst de omroep van de hand. Me betreft radio, televisie en internet. WE gaat over kleding, verwarring is volgens HMG niet aan de orde. (Utrechts Nieuwsblad)