Op 1 mei jongstleden voerde de Duitse afdeling van het Amerikaanse videoclipstation MTV een belangrijke wijziging door. Vanwege de tegenvallende publiciteitsinkomsten werd een einde gemaakt aan de uitzendingen van VH1, dat zich via de kabel richtte op een volwassen publiek tussen 25 en 49 jaar. VH1 verwierf ondermeer bekendheid door jaarlijks terugkerende evenementen te organiseren als ‘The Fashion Awards’ en het ‘Divas Concert’ waaraan in het verleden ronkende namen als Céline Dion en ‘Queen Of Soul’ Aretha Franklin hun medewerking verleenden.
Als alternatieve oplossing werd geopteerd voor de lancering van MTV2 dat overigens ook zal te bekijken zijn via de Astra-satelliet waardoor het aantal potentiële kijkers snel in de buurt komt van 32.2 miljoen Duitsers. Catherine Mühlemann, de manager voor MTV in Centraal Europa, verantwoordde deze ommezwaai door te verklaren dat het vooral in de bedoeling ligt om door middel van het programmeren van nonstop muziekclips een jong, vrouwelijk tienerpubliek te lokken. Aan de status van MTV als hoofdstation wordt hoegenaamd niet geraakt. (RadioVisie)