In het eerste kwartaal van dit jaar is er door adverterend Nederland bijna 122 miljoen gulden (bruto) aan radiozendtijd besteed. Dit blijkt uit de meest recente gegevens van de Media en Reclame Bank BBC.
Het Ministerie van Financiën is in het eerste kwartaal van dit jaar de grootste adverteerder op de Nederlandse radiozenders geweest. In de eerste 3 maanden van dit jaar heeft de overheidsinstelling voor ruim 4,2 miljoen gulden (bruto) aan radiozendtijd ingekocht. Dit is ruim 18,5 procent van hun totale bruto mediabestedingen in deze periode.
Op de tweede plaats staat de Libertel Groep met een bedrag van 3,5 miljoen gulden. KPN Telecom staat op de derde plaats. Zij heeft bijna 3 miljoen gulden aan radiozendtijd besteed.
Informatie over de bruto radiobestedingen van adverteerders is terug te vinden op dé internetsite op het gebied van radio: Radionieuws.nl. Op deze onlangs vernieuwde internetsite zijn de radiobestedingen per zender op te vragen. Daarnaast kan per adverteerder gekeken worden hoeveel deze besteed heeft aan televisie- en bioscoopcommercials, advertenties in dagbladen en tijdschriften en aan buitenreclames. De gegevens zijn op te vragen via de rubriek ‘Bruto mediabestedingen’ op www.radionieuws.nl (M)