Grupo Televisa, het grootste mediaconcern van Mexico, richt samen met Endemol Holding een nieuw productiebedrijf op dat zich met name gaat richten op de Mexicaanse markt voor televisie- en interactieve producties. Endemol Mexico, zoals de onderneming gaat heten, is een 50/50 joint venture tussen beide partijen die wordt gevestigd in Mexico City.
De zenders van het Televisa-concern garanderen de komende vijf jaar voor een substantieel bedrag aan entertainment-producties – waaronder het wereldwijd succesvolle ‘Big Brother’ – te zullen afnemen van Endemol Mexico. De overeenkomst biedt Televisa een eerste optie op programma’s uit de Endemol-catalogus die op dit moment ruim 400 formats beslaat. Het staat Endemol Mexico verder vrij om ook voor andere opdrachtgevers te werken.
Mexico telt circa 100 miljoen inwoners en 16 miljoen huishoudens. Grupo Televisa is het grootste beursgenoteerde mediabedrijf in de Spaanstalige wereld. Het bedrijf beschikt over vier Spaanstalige en drie Engelstalige TV-stations en 17 Spaanstalige radiostations. Met het dochterbedrijf Cablevision is Televisa tevens de grootste kabelmaatschappij in het land. Bovendien heeft het bedrijf een 10%-belang in de pay-TV-marktleider SKY, waarvan de zenders ook in de Verenigde Staten een grote dekking hebben.
In Univision, veruit de grootste Spaanstalige TV-zender van de Verenigde Staten, heeft Televisa een belang van 6%. Naast televisie- en radio-activiteiten exploiteert Televisa onder andere een internetportal. Tot slot is het bedrijf de grootste uitgever en distributeur van Spaanstalige bladen. [M]