KPN wil meer invloed op tv-programma’s

Telecomgigant KPN wil door middel van de mobiele internettelefoon, i-mode,mogelijk maken dat kijkers meer invloed kunnen uitoefenen op televisieprogramma’s van de commerciële zenders. Al eerder was een dergelijke interactiviteit via SMS en internet mogelijk bij de real-life serie Big Brother. Dat was een dermate groot succes dat KPN graag verder wil met i-mode.

De telecomgigant adverteert tegenwoordig alleen nog maar bij de commerciële omroepen, omdat daar de mogelijkheid om invloed uit te oefenen op de inhoud van de programma’s groter is. Dergelijke inspraak is bij programma’s van de publieke omroep uitgesloten.

Niet alleen KPN wil meer invloed uitoefenen op de inhoud van programma’s. Ook Unilever wil afspraken maken met commerciële zenders over de inhoud van bepaalde programma’s. In tegenstelling tot KPN zal Unilever wel nog tenminste twee jaar adverteren op de publieke zenders.

De laatste jaren is het voor bedrijven steeds belangrijker geworden binnen programma’s te adverteren. Vroeger werden vooral commercials om de programma ’s heen gehanteerd als belangrijkste reclamemiddel, maar omdat steeds meer mensen zappen tijdens reclame werkt die aanpak niet meer. Daarnaast wil KPN haar doelgroep op meerdere manieren bereiken, dus ook via nieuwe media als internet en SMS. Bovendien denkt de telecomgigant op deze manier haar reclamebudget effectiever te besteden dan voorheen. [VdL]

Gerelateerde berichten