Kort media nieuws: dinsdag 19 maart 2002

[17.00 uur]
Goedemiddag

In week 10 (4 t/m 10 maart 2002) is in totaal voor € 5.432.209,- aan radiocommercials uitgezonden op de Nederlandse radiozenders. Dit blijkt uit de gegevens van BBC De Media en Reclame Bank, welke de bruto mediabestedingen van adverteerders in Nederland registreert. Intergamma is met een bruto radiobudget van 152.019,- Euro de grootste radio-adverteerder geweest. Op de tweede plaats staat Scarlet met 150.491,-. Euro Peijnenburg is de nummer drie en heeft voor een bruto bedrag van 139.682,- Euro aan radiocommercials uit laten zenden.

Wilt U op de hoogte worden gehouden van het laatste satelliet nieuws via email?
Wekelijks de nieuwste updates van satellietradio- en TV-stations, nieuwe TV- en radiostations via de diverse Europese satellieten, frequentiewisselingen en aandacht voor de Nederlandse radio- en TV-stations in het Nederlandse Canal Digital-pakket.
Aanmelden voor deze nieuwsbrief kan via deze mailinglist

Herman van Veen heeft zondag middag in Carre in Amsterdam de Radio 2 Zendtijdprijs in ontvangst genomen. Collega’s van hem brachten een hommage aan de vorige week 57 jaar geworden theaterman. Van Veen kreeg de prijs uit handen van Freek de Jonge: “Hij is een clown, een harlekijn, een zanger, maar bovenal een idealist.” De KRO heeft van het gala een tv-registratie gemaakt die in twee delen wordt uitgezonden: op zaterdag 20 en 27 april.

Vorige maand werd het geheel met veel tamtam in de markt gezet: de digitenne. TV-ontvangst met DVD-kwaliteit voor iedereen, maar de eerste problemen zijn er al. De signalen uitgestuurd door de digitenne zouden storen op het kabelnet, maar ook omroep-politiek eist zijn tol.

Rolf Wouters is terug bij de publieke omroep. Vanaf juni beantwoordt hij voor de AVRO op televisie alle mogelijke vragen van kijkers. Er is genoeg tijd om een vraag te bedenken, want de site is al open

Super Hit Fm het internet station als het gaat om de todays classics zal vanaf 21 maart een nieuwe vormgeving in gebruik gaan nemen. Super Hit FM heeft een nieuw jingle pakket laten maken door TM Century Dallas TX USA en het resultaat mag er wezen. Luister dus vanaf 21 maart als de lente begint naar het nieuwe geluid van Super Hit Fm the online oldie station…
Super Hit Fm

De publieke zenders hebben in week 11 een gezamenlijk marktaandeel van 40 procent behaald, terwijl de commerciele zenders samen op 46 procent uitkwamen, zo meldde adformatie.
Met een aandeel van 18 procent was RTL4 weer de grootste commerciele zender. RTL5 behaalde 4 procent, Yorin 5, SBS6 10, Net5 5 en V8 4 procent. De drie best bekeken programma’s kwamen weer bij de publieke omroep vandaan. Uiteraard werd het zondagse Journaal van 20.00 uur weer het best bekeken: bijna 3,2 miljoen kijkers. Daarna Studio Sport (zondag) met 3,1 miljoen en de Uefa Cup-wedstrijd tussen PSV en Feyenoord met 2,6 miljoen toeschouwers. GTST (woensdag) is vierde met ruim 2 miljoen kijkers en het WK allround schaatsen van zondag met wereldkampioen Jochem Uytdehaage trok 1,8 miljoen kijkers.

Pas afgestudeerd en je zoekt werk in de media? Uitgekeken op je huidige job en op zoek naar een nieuwe uitdaging? Of wil je eindelijk de kans grijpen om je te bewijzen in de mediawereld? Kijk meteen bij de Vacatures op RadioWereld, Mediabedrijven kunnen tevens hun advertenties gratis aanbiedingen via deze site.

Big Brother wordt soap in de rechtszaal. Eind september 1999 kreeg Charlie Parsons in Londen een fax uit de VS. Het was een artikel uit The Washington Post over Big Brother. De fax was afkomstig van een licentienemer van Parsons eigen programma Survive! ,,Ik zou maar eens een onderzoek instellen. Want volgens mij hebben ze jouw format gejat!” Het werd het begin van een spijkerhard juridisch gevecht dat vandaag wordt vervolgd voor het Amsterdamse gerechtshof.
Lees hier verder

Reinout Oerlemans ontwikkelt zich steeds meer als een internationaal tv-producent. Toen hij dit weekend op Schiphol stond om naar Parijs te vliegen, waar hij met een Franse zender besprekingen heeft over een nieuw fantastisch programma van hem dat men in Frankrijk groots wil lanceren, viel zijn oog op de voorpagina van de vooraanstaande krant The Guardian, die onder de kop ‘BBC’s answer to popidol a mass IQ-quiz’ uitgebreid aandacht besteedde aan Reinouts IQ-test die in ons land al een succes is geworden bij BNN en net als Big Brother bezig is de wereld te veroveren.
Lees hier verder

Vanaf 1 mei wil iCraveTV.biz tv-programma’s, films, nieuws en andere vormen van entertainment via internet uit gaan zenden. Een groot deel van de content zal gratis zijn, maar voor speciale evenementen zal een pay-per-view systeem worden geintroduceerd.
Lees hier verder

Over een paar jaar zullen er in de Europese huishoudens meer digitale televisieaansluitingen te vinden zijn dan internetverbindingen. Dat is de voorspelling van onderzoeksbureau Jupiter MMX dat interactieve digitale televisie een zonnige toekomst voorspelt in Europa.
Lees hier verder

Het leek de Pim Fortuyn Show wel. Donderdag kreeg de nieuwbakken politicus maar liefst twee uur tv-zendtijd bij de publieke omroepen om zijn boodschap toe te lichten. Wordt het tijd voor bezinning, of doen de media alleen maar hun werk: aandacht besteden aan nieuws? Pim Fortuyn trekt niet alleen kiezers, maar ook kijkers. Elk programma waarin Pim Fortuyn optreedt, trekt hoge kijkcijfers. Eigenlijk dondert het niet wat de beste man zegt. Zijn verschijning is voldoende. Zijn journalisten daar tegen bestand?
Lees hier verder

KRO-mediadirecteur Ton Verlind betreurt dat Ontbijt-TV om financiele redenen moet verdwijnen. De ochtendrubriek stopt omdat de KRO de gestegen kosten van personeel en faciliteiten niet kan dragen. De overheid compenseert deze prijsstijgingen maar deels waardoor de KRO, net als de andere publieke omroepen, netto minder te besteden heeft. Verlind: ,,De overheid zegt: ‘hou de kwaliteit van de publieke omroep in stand, maar doe het wel met minder geld’. Dat kan dus niet.”
Lees hier verder

Heeft u iets te melden, opmerkingen, suggesties, laat het ons weten. Persberichten en tips blijven altijd welkom, (eventueel anoniem via een invulformulier). Laat het weten via een persoonlijke E-mail aan webmaster@radiowereld.nl of anoniem via deze site Alles is welkom.