De Stichting Kerstmast IJsselstein zal op 20 mei een kerstactie starten om de 375 meter hoge zendmast met de kerst als kerstboom op te tuigen. Het is de bedoeling dat de mast met de kerstdagen met 120 lampjes wordt opgetuigd tot de grootste kerstboom ter wereld. Helaas is hier een boel geld voor nodig, en de zendermaatschappij Nozema heeft hier geen geld voor.
Kosten
Nozema: Gezien de zeer hoge kosten (ƒ150.000) die elk jaar weer met het optuigen van de ‘Kerstboom’ zijn gemoeid, is besloten om dit evenement alleen nog tijdens de lustrumjaren van Nozema te organiseren. Dus zal over drie jaar, in 2005, de Gerbrandy-toren weer als ‘Kerstboom’ te zien zijn.
Actie
Joke van Unen, secretaris van de stichting Kerstmast IJsselstein, kreeg na de eerste publicaties naar eigen zeggen veel giften binnen van IJsselsteinse burgers en dit stimuleerde haar de zaken nu grootser aan te pakken.
Sponsers
Uiteindelijk vond ze drie sponsors bereid daarbij een centrale rol te spelen: Albert Heijn/Gall&Gall gaat speciale Zendmastwijn verkopen en één euro per fles doneren, de REMU stort voor iedere klant die overstapt naar REMU-ecostroom tien euro, en de Rabobank IJsselstein stort voor klanten die een nieuw product afnemen, bedragen variërend van tien tot vijftig euro. De actie zal op 20 mei 2002 vanstart gaan. [M]