[15.30 uur / 17.00 uur update]
NOVA-presentator Kees Driehuis gaat vanavond het tv-programma niet presenteren. Dat heeft hij dinsdagmiddag na afloop van de redactievergadering over de geplande wijzigingen van de actualiteitenrubriek gezegd. Inmiddels is duidelijk dat NOVA wel wordt uitgezonden. Willem Lust neemt de presentatie over van Kees Driehuis.
Eind deze week wordt duidelijk of de Utrechtse regionale zender Kanaal 9 in de lucht blijft. De Raad van State in Den Haag beslist dan of KPN de satellietapparatuur die ze voor Kanaal 9 installeerde, in de 375 meter hoge zendmast mag laten zitten.
De zendmast Gebrandy-toren, staat op gebied van de gemeente IJsselstein. Die eiste dinsdag bij de Raad van State dat het bedrijf de apparatuur voor het eind van de week weghaalt. De gemeente stelt dat KPN de milieuvergunning heeft overtreden doordat zij de installatie niet meldde. Bovendien zouden de apparaten storingen veroorzaken op de televisies van inwoners van IJsselstein.
Scooby Doo heeft in het eerste weekeinde in de Verenigde Staten 56,4 miljoen dollar opgebracht. De remake van de klassieke Hanna Barbara-tekenfilm haalde daarmee de op twee na grootste omzet van dit jaar in een openingsweekeinde. De rollen in de Warner Bros- film zijn onder meer van acteurs Sarah Michelle Gellar en Freddie Prinze Jr met als tegenspeler een computergeanimeerde hond.
De Britse bladen The Times en The Sunday Times gaan binnenkort over tot het heffen van abonnementsgeld voor lezers die de kranten buiten Groot-Brittannië op internet lezen. Daarvoor wordt gebruik gemaakt van techniek van het Amerikaanse bedrijf Quova waarmee aanbieders op internet hun afnemers op basis van geografische gegevens kunnen herkennen.
Bij een nieuwe presentator hoort een nieuwe website. Het door Paul de Leeuw gepresenteerde Zo vader zo zoon (NCRV) heeft dan ook sinds vrijdag een nieuwe site. Bekijk oude fragmenten of speelt een spelletje.
Wilt U op de hoogte worden gehouden van het laatste satelliet nieuws via email?
Wekelijks de nieuwste updates van satellietradio- en TV-stations, nieuwe TV- en radiostations via de diverse Europese satellieten, frequentiewisselingen en aandacht voor de Nederlandse radio- en TV-stations in het Nederlandse Canal Digital-pakket. Aanmelden voor deze nieuwsbrief kan via deze mailinglist
De ‘Leef een jaar gratis’ -actie van Sky Radio 100.7 FM heeft sinds 10 juni al bijna 350.000 bezoekers naar de site van Sky Radio getrokken. Bovendien heeft het populaire radiostation, sinds de start van de actie, al ruim 1,5 miljoen pageviews op haar site geregistreerd. Door deze enorme response is de ‘Leef een jaar gratis’ -actie nu al een van de meest succesvolle radio- en internetacties ooit.In totaal hebben via e-mail ruim 150.000 luisteraars daadwerkelijk meegedaan met de actie.
In de hoofdvestiging van RTV Oost in Hengelo worden komende vrijdag 21 juni een aantal geheel vernieuwde radiostudio’s in gebruik genomen. De radiostudio s zijn nu geheel digitaal, en voldoen qua techniek en vormgeving aan alle eisen van de moderne radiotijd. De verbouwing heeft twee maanden geduurd.
Maandag 24 juni, tussen 21.30 en 22.00 uur, brengt SBS 6 de laatste aflevering van het programma ‘Breekijzer’ van dit seizoen. Nieuwe afleveringen zullen vanaf september wederom te zien zijn bij SBS 6.
Pas afgestudeerd en je zoekt werk in de media? Uitgekeken op je huidige job en op zoek naar een nieuwe uitdaging? Of wil je eindelijk de kans grijpen om je te bewijzen in de mediawereld? Kijk meteen bij de Vacatures op RadioWereld, Mediabedrijven kunnen tevens hun advertenties gratis aanbiedingen via deze site.
In week 23 (3 t/m 9 juni 2002) is in totaal voor € 7.781.274,- aan radiocommercials uitgezonden op de Nederlandse radiozenders. Dit blijkt uit de gegevens van BBC De Media en Reclame Bank, welke de bruto mediabestedingen van adverteerders in Nederland registreert. O2 Netherlands is met een bruto radiobudget van € 225.580,- de grootste radio-adverteerder geweest. Op de tweede plaats staat Postbank met € 203.758,-. Albert Heijn is de nummer drie en heeft voor een bruto bedrag van € 195.480,- aan radiocommercials uit laten zenden.
Vanaf 24 juni start BNN op Ned. 2 met een nieuwe 10-delig consumentenprogramma voor jongeren Ook Zoiets!. Iedere maandag van 21.20 tot 21.50 uur test presentator Eddy Zoëy op zijn eigen ‘verantwoorde’ manier populaire producten. Vragen als; Wat is nu werkelijk geil, vet of kan 1,2,3 in de vuilnisbak. worden door Eddy Zoëy beantwoord. Daarnaast ontrafelt hij broodjes Aap en voert hij experimenten uit in ‘Kan Dat?’.
Aanstaande vrijdag zendt BNN van 22.00 uur tot 23.00 uur op Radio 2 een concert uit van de Simple Minds. Dit concert is twee weken terug opgenomen in de Heineken Music Hall.
De Nederlandse deejay Tom Holkenborg, beter bekend als Junkie XL, is met een lied van Elvis Presley op nummer een binnengekomen van de Britse hitlijst. Het nummer is een eigentijds versie van A little less Conversation van Elvis. Het is het eerste nummer van Elvis dat met toestemming van zijn familie is geremixt. A little less Conversation geldt als de achttiende nummer 1-hit van Elvis in Groot-Brittannie.
Connie Breukhoven, vroeger bekend als Vanessa, doet in september mee aan een groot concert ter herdenking van de aanslagen in de VS. Ze zingt mee in een nummer dat door diverse internationale artiesten, onder wie Madonna, Whitney Houston, The Jacksons en The Backstreet Boys, wordt vertolkt. Volgens Breukhoven wordt er een cd uitgebracht, waarvoor ze vandaag al de tekst inzingt.
De Nederlandse dj Tom Holkenborg, alias Junkie XL, is zondag met een eigentijdse versie van een Elvis Presley-hit uit het niets op nummer één van de Britse hitpararde gekomen. Het nummer A Little Less Conversation is de achttiende nummer 1 voor Elvis in Engeland. Daarmee is de Amerikaanse zanger, 25 jaar na zijn dood, recordhouder, aldus de Nederlandse hitdeskundige J. van Slooten. Sinds 1977 deelde Elvis het record met The Beatles, die zeventien keer de eerste plaats in de Britse hitlijst haalden
Televisiezenders die hun programma’s doorspekken met seks en geweld om de kijkcijfers op te schroeven, doen hun adverteerders waarschijnlijk minder plezier dan hun kijkers. Uit onderzoek is namelijk gebleken dat de kijkers bij de niets verhullende beelden zo afgeleid raken, dat zij zich slechts met grote moeite kunnen herinneren wat voor producten tijdens de onderbrekingen voor reclame werden aangeprezen, meldde de Britse krant The Daily Telegraph.
Heeft u iets te melden, opmerkingen, suggesties, laat het ons weten. Persberichten en tips blijven altijd welkom, (eventueel anoniem via een invulformulier). Laat het weten via een persoonlijke E-mail aan webmaster@radiowereld.nl of anoniem via deze site Alles is welkom.