Kort media nieuws uit de krant: woensdag 24 juli 2002

Met de komst van een LPF-staatssecretaris voor media gaat de publieke omroep een zware tijd tegemoet, verwacht NPS-programmaleider Carel Kuyl. ,,Maar dat betekent niet dat we lijdzaam moeten afwachten. We moeten ons offensiever opstellen.” Zelf is hij alvast begonnen: Van gewest tot gewest en Urbania fuseren, Nova krijgt een nieuwe jas en de NPS gaat nog nadrukkelijker multicultureel.
Lees hier verder

Elf Marokkaanse, Turkse, Surinaamse en Antilliaanse organisaties in Utrecht willen gezamelijk een migrantenmedia-organisatie opzetten in de stad. Wethouder T. Gispen (welzijn en cultuur) vindt het een interessant plan. In september gaat de wethouder in gesprek met de groep. ,,Utrecht loopt, vergeleken bij de andere grote steden, flink achter met media en migranten’’, vindt woordvoerder Youssef Ouchene van de migrantenorganisaties. Hij denkt dat een gezamelijke allochtonenmediagroep veel voordelen kan hebben.
Lees hier verder

Vrijwel alle Nederlandse dagbladen blijken een internetsite te hebben. Wat doen die dagbladen met de extra mogelijkheden van internet? In het kader van de verdere ontwikkeling van de PersMediamonitor heeft het Bedrijfsfonds in samenwerking met de afdeling Communicatiewetenschap van de Universiteit van Amsterdam een eerste onderzoek gedaan naar de inhoud van de sites van de landelijke dagbladen. Het onderzoek liep van september 2001 tot december 2001.
Lees hier verder

Het financieel getergde Vivendi Universal verkoopt de activiteiten van Canal+ in delen. Het Franse mediabedrijf heeft de filmproductie en -distributie in de etalage gezet, net zoals de internationale activiteiten. De winstgevende televisiezenders houdt het bedrijf aan. Een artikel in Le Figaro noemt als snel te verkopen onderdelen Canal+ in Belgie, Spanje en Polen. Italie ging eerder dit jaar al naar News Corp. voor 1,5 miljard euro.
Lees hier verder

SBS6 komt in het nieuwe tv-seizoen met het nieuwsprogramma De Stem van Nederland en het showbizzprogramma Tabloid. Dat heeft de commerciële zender dinsdag laten weten. De Stem van Nederland, waar SBS6 een kleine 6 miljoen euro insteekt, komt in de plaats van Het Nieuws.
Lees hier verder

De commerciële zender SBS6 gaat eind augustus praten met de NOS over de verdeling van de tv-rechten van het Europese voetbal. Dat heeft SBS-directeur F. van Westerloo dinsdag gezegd. Tot dusver zendt de NOS in Nederland de Champions League en de UEFA-Cup uit.
Lees hier verder

Gerelateerde berichten