Kort media nieuws: dinsdag 17 Sept 2002

De Holland Media Groep (HMG) en kabelbedrijf Casema lanceren maandag een nieuwe digitale dienst: RTL i text. RTL i text is een moderne digitale vorm van het bekende Teletekst. Het onderscheidt zich van de tot nu toe gebruikte vormen van teletekst door het ontbreken van wachttijden voor het laden van de paginas, een zeer gebruiksvriendelijke menustructuur, een moderne lay-out en hoge kwaliteit beelden.

Zeer binnenkort start CITY FM met een nieuw programma: ‘… and the CITY’ Dit programma heeft iedere week een andere naam (de titel van het programma past zich wekelijks aan de gast aan): acteurs, artiesten en tv hosts nemen op vrijdagavond tussen 19 en 20 uur de presentatie voor hun rekening. In dit uur kunnen de gastpresentatoren herinneringen opdiepen over hun favoriete hits, maar ook kunnen zij de uitzending aangrijpen om iets over hun nieuwe programma, album, dan wel film te vertellen.

Wilt U op de hoogte worden gehouden van het laatste satelliet nieuws via email?
Wekelijks de nieuwste updates van satellietradio- en TV-stations, nieuwe TV- en radiostations via de diverse Europese satellieten, frequentiewisselingen en aandacht voor de Nederlandse radio- en TV-stations in het Nederlandse Canal Digital-pakket. Aanmelden voor deze nieuwsbrief kan via deze mailinglist

In week 36 (2 t/m 8 september 2002) is in totaal voor € 6.662.302,- aan radiocommercials uitgezonden op de Nederlandse radiozenders. Dit blijkt uit de gegevens van BBC De Media en Reclame Bank, welke de bruto mediabestedingen van adverteerders in Nederland registreert. McDonald’s is met een bruto radiobudget van € 183.795,- de grootste radio-adverteerder geweest. Op de tweede plaats staat Dutchtone met € 175.779,-. Intergamma is de nummer drie en heeft voor een bruto bedrag van € 165.190,- aan radiocommercials uit laten zenden.

De bestuurlijke tak van de NOS heeft haar naam veranderd. De NOS ondervond dagelijks hinder van het voeren van dezelfde naam en hetzelfde logo. De Raad van Bestuur van de NOS gaat nu door het leven als Raad van Bestuur Publieke Omroep.

Internetprovider @home heeft donderdag de embargoberichtgeving van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) over prinsjesdag laten verwijderen. Dat deed @home op verzoek van de advocaat van het persbureau. En onbekende heeft zondag de ANP-berichtgeving over de begroting van het kabinet-Balkenende voortijdig op internet gezet. Het persbureau beschouwt dit als diefstal en het schenden van het auteursrecht.

Radio 2 begint binnenkort weer met de Week van de Jaren 70. Vanaf 7 oktober draait men zoals altijd weer de grootste hits en de beste albums uit dat decennium. De samenstelling van de Top 70 ligt in handen van de luisteraars die kunnen stemmen via de site. Vanaf 1 januari zal de zender ook ’s nachts gaan uitzenden met een eigen programmering. De nachtelijke uitzendingen worden momenteel nog steeds van Radio 1 overgenomen.

Op zoek naar een leuke baan in de mediawereld? Wil je jezelf bewijzen? Ga dan op zoek naar je ideale werkgever bij onze vacatures! Regelmatig geupdate, dus actueel. Je kunt natuurlijk door de vacatures bladeren, maar je kunt jezelf ook laten vinden door een bedrijf!
Geef je daarvoor op bij ‘Biedt zich aan’, een nieuwe rubriek van Radio.nl. Hier kun je kort aangeven wie je bent en wat je kunt, en dit als korte advertentie bij ons achterlaten. Vervolgens kun je door organisaties gevonden worden. Simpel toch?

Slechts twee weken na de eerste televisieoproep aan zingend Nederland om zich op te geven voor het nieuwe RTL 4-programma ‘Idols’, zijn al 5.962 (originele) inschrijvingen via de website Idols.nl binnengekomen. De inschrijfperiode eindigt zaterdag aanstaande. De eerste opnames/audities vinden vanaf de tweede helft van september plaats. Het 18-delige, wekelijkse RTL 4-programma ‘Idols’ brengt vanaf vrijdag 1 november de grootste auditie die ooit op de Nederlandse televisie te zien is geweest.

De muziek van ‘Nijntje de musical’ is erg populair. Tijdens de eerste voorstelling van het nieuwe seizoen in de Utrechtse Stadsschouwburg werd zondag een gouden cd uitgereikt. In totaal zijn er ruim 40.000 cd’s van de musical verkocht.

Heeft u iets te melden, opmerkingen, suggesties, laat het ons weten. Persberichten en tips blijven altijd welkom, (eventueel anoniem via een invulformulier). Laat het weten via een persoonlijke E-mail aan Radio.nl of anoniem via deze pagina Alles is welkom.

Gerelateerde berichten