Het TROS-consumentenprogramma Radar heeft een nieuwe prijs in het leven geroepen, de Lodenleeuw. Deze is speciaal bedacht voor de irritantste tv-reclame. Iedereen heeft wel een tv-reclame waar men zich groen en geel aan ergert. Daar stelt het Radar vanaf maandag 4 november de publieksprijs De Loden Leeuw voor in.
Nederland is vergeven van de reclameprijzen voor de leukste, de beste, de creatiefste en de meest effectieve reclames. Er is geen enkele andere branche waar makers elkaar zo veelvuldig in de prijzen zetten als in de reclamewereld. Maar een publieksprijs met een negatieve kwalificatie ontbreekt op dit moment nog. Het programma Radar, dat regelmatig klachten ontvangt van kijkers over reclames, denkt dat er naast de reeds bestaande publieksprijs De Gouden Loeki voor favoriete reclames alle aanleiding is om mensen een uitlaatklep te bieden voor hun irritaties.
Tot 31 december kunnen kijkers tv-spotjes nomineren en stemmen via Lodenleeuw.nl. Op de site, die vanaf maandag 4 november online is, is ruimte zodat stemmers hun grieven kunnen toelichten. In de uitzending van 27 januari 2003 zal De Loden Leeuw 2002 worden uitgereikt aan de adverteerder en de reclamemakers die het irritantste spotje hebben bedacht.
Tijdens de uitzending van maandag 19.30 uur (NED2) zijn kijkers aanwezig die zich gek ergeren aan bepaalde commercials. Ook mensen uit de reclamewereld reageren in het programma op dit initiatief. [Radio.nl]