SBS claimt hoogste marktaandeel (24.5%) september ooit

SBS Broadcasting BV heeft de maand september 2002 afgesloten met een gemiddeld marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar van 24,5%. Het is het hoogste marktaandeel uit de geschiedenis van SBS voor de maand september, die traditioneel gezien wordt als de opening van het nieuwe televisieseizoen.

In september 2001 bedroeg het gemiddelde marktaandeel van de drie zenders SBS 6, NET 5 en V8 18,4%, waardoor SBS Broadcasting BV dit jaar een stijging in marktaandeel heeft gerealiseerd van maar liefst 33%.

SBS 6 boekte, ondanks de teleurstellende kijkcijfers van het programma ‘Louter Lenferink’, grote winst ten opzichte van vorig jaar. Het gemiddelde marktaandeel in de doelgroep 20-49 jaar bedroeg maar liefst 12,7%, een stijging van 37% ten opzichte van september 2001 toen het slechts 9,3% marktaandeel scoorde, mede door de terroristische aanvallen op Amerika. Maar ook ten opzichte van de andere najaarsmaanden 2001, te weten oktober (10,6%), november (12,4%) en december (12,3%) laat SBS 6 met de huidige 12,7% een stijging zien.

Grote succesprogramma’s van SBS 6 deze maand waren de voetbalwedstrijd van het Nederlands Elftal tegen Wit-Rusland, Darts World Trophy, de eerste nieuwe aflevering van ‘Luifel & Luifel’, ‘Peter R. de Vries, misdaadverslaggever’ en de documentaire ‘In Memoriam New York City’. Op filmgebied waren films als ‘Die Hard with a Vengeance’, ‘The Matrix’, ‘The Mummy’ en ‘The Negotiator’ toppers.

NET 5 behaalde in de maand september in de doelgroep 20-49 jaar een gemiddeld marktaandeel van 7,5% (september 2001: 5,2%). Dat was te danken aan de flitsende start van de reeks ‘Expeditie Robinson’, ‘The Making of Expeditie Robinson’, ‘Trauma 24/7’ en de nieuwe afleveringen van de series ‘Gilmore Girls’ en ‘Will & Grace’. Ook de films deden het voortreffelijk: ‘Joined at Birth’, ‘Baby Boom’, ‘When a Man Loves a Woman’, ‘Mickey Blue Eyes’ en ‘The Horse Whisperer’.

V8 behaalde een gemiddeld marktaandeel van 4,2% (september 2001: 3,8%), dankzij speelfilms als ‘48 hrs’, ‘Godzilla’, The Firm’, ‘Marked for Death’ en de Nederlandse programma’s ‘Ab Normaal’ en ‘Uit je Tent’. [SBS / Radio.nl]

Gerelateerde berichten