Het NOS Journaal gaat zich vernieuwen. De nieuwe hoofdredacteur Hans Laroes heeft een 52-pagina’s-tellende notitie geschreven over hoe het beter kan. Is dit puinruimen na het vertrek van de vorige hoofdredacteur Nico Haasbroek? Nee, verzekert Laroes, dit is om de boel aan te scherpen.
Lees hier verder
De Russische president Vladimir Poetin heeft gisteren zijn veto uitgesproken over enkele aanscherpingen van de mediawet. Als de voorstellen waren aangenomen, waren de Russische media ernstig belemmerd bij het verslaan van terroristische acties en de bestrijding daarvan.
Lees hier verder
De uitzending van Opsporing Verzocht over de kogelbrieven die bekende Nederlanders en media dit jaar hebben ontvangen, heeft gisteravond en vandaag tot dusver ongeveer 100 tips opgeleverd. De politie neemt aan dat alle kogelbrieven die zijn verstuurd aan onder anderen politici en voetbaltrainers, door één en dezelfde persoon zijn geschreven. Analyse van de dreigbrieven heeft dat aangetoond. De 30 tot 40 brieven, verstuurd aan 13 bekende Nederlanders, zijn getikt of geschreven. Omdat de schrijver zich vaak bedient van een ambtelijke, formele stijl en hij veelal reageert op actuele ontwikkelingen, denkt de politie met één man of vrouw van doen te hebben.
Lees hier verder
Een meerderheid in de Tweede Kamer wil dat er een media-expertisecentrum komt om schadelijke invloeden van films en tv-programma’s op kinderen in te dammen. Dat bleek maandagavond tijdens het debat over de mediabegroting waarbij deze motie ruim werd ondersteund.
Lees hier verder
De Nederlandse televisie kent nog maar één echt middagprogramma: Lunch-TV. De TROS zweert al ruim twee jaar bij de simpele formule van een presentator met één of twee gasten aan een tafel en een goedlachse kok in een fris decor. Terwijl commerciële zenders daarentegen kiezen voor herhalingen en verkoopkanalen. ‘Met een eigen programma is geen geld te verdienen’, zeggen ze.
Lees hier verder
Het CDA wil dat de publieke omroep geen extra investeringen pleegt in internet omdat de informatieve sites van de omroepen steeds meer een concurrent van de kranten worden. Dat zei woordvoerder J. Atsma gisteren voor het debat over de mediabegroting in de Tweede Kamer.
Lees hier verder
In tegenstelling tot hun ouders weten kinderen precies hoe lang reclamepauzes op televisie duren. Door hun ingebouwde ‘zapklok’ zappen ze precies op tijd weer terug. Dat blijkt uit een onderzoek dat internationaal Mediabureau Carat heeft uitgebracht. Het boekwerk ‘Focus on Kids 2002’ geeft een tijdsbeeld van hoe kinderen en media met elkaar omgaan.
Lees hier verder
Groot-Brittannië heeft vier International Emmy Awards in de wacht gesleept op een gala-avond maandag in New York. Dat heeft de Amerikaanse nieuwszender ABC dinsdag gemeld. De International Emmy Awards worden toegekend aan makers van televisieproducties.
Lees hier verder
Lekker gaat het niet met Bon Bini Beach. De Yorin-serie, twee weken geleden met veel bombarie gelanceerd, kampt met slechte kritieken en tegenvallende kijkcijfers: een magere drie procent – nog geen half miljoen kijkers per aflevering.
Lees hier verder