Shows en entertainment horen wel degelijk thuis op de publieke omroep. Uit Onderstroom, een continu onderzoek naar merken en media van mediabureau Stroom (door datacenter e-moti van Motivaction), blijkt dat het merendeel van de ondervraagden (55 pct) vindt dat ook op de publieke netten ruimte moet zijn voor dit soort programma’s.
De resultaten zijn opmerkelijk gezien het feit dat de publieken op het vlak van entertainment niet met de commerciële zenders mogen concurreren. Het Onderstroom-onderzoek werd uitgevoerd onder 532 respondenten van 15 tot 55 jaar. De publieken worden vooral gewaardeerd om de kerntaken nieuws, educatie, sport, jeugd en documentaires. Voor ontspanning worden de commerciële stations hoger aangeslagen.
RTL4 scoort gemiddeld hoog op nieuws, soaps, speelfilms en drama, SBS6 doet het goed met speelfilms en in mindere mate met nieuws en sport. Tevens is op programmaniveau gevraagd in hoeverre bepaalde programma’s op de publieke zenders passen. Uit de resultaten blijkt dat men ook juist de luchtiger programma’s als Get the Picture, Blik op de weg en Ook dat nog – goed vindt passen op Nederland 1, 2 of 3. Minder passend vindt men jongerenprogramma’s als Costa of All Stars. Ook het Postcodeloterij-programma Een tegen honderd hoort volgens 29 pct van de ondervraagden niet thuis op het publieke net. [Adformatie]