Het is de nachtmerrie van elke marketing-manager: je lanceert grootscheeps het nieuwe merk Digitenne, het goedkope alternatief voor de kabel-televisie. En dan blijken de tv-ontvangers die het versleutelde digitale signaal decoderen, niet leverbaar.
Twee weken na de start van de uitzendingen van Digitenne melden talloze elektronica-winkeliers dat zij ‘nee’ moeten verkopen aan consumenten die meteen na de grote reclamecampagne van Digitenne aan de toonbank stonden. De vier fabrikanten van de ontvangers zijn, ondermeer als gevolg van softwareproblemen in de decoders, niet in staat hun dealers te bevoorraden.
Digitenne zendt sinds kort via de ether vijfentwintig televisiekanalen uit in digitale kwaliteit. Een abonnement kost negen euro per maand en is daarmee eenderde goedkoper dan kabel-tv. Voorlopig zijn de uitzendingen alleen te ontvangen in het gebied tussen Haarlem, Amsterdam, Amersfoort, Almere en Alphen aan den Rijn.
Het is niet de eerste keer dat Digitenne problemen heeft. Al in juni 1998 werd de organisatie opgericht door ondermeer de omroepen, die het monopolie van de kabel-exploitanten wilden breken. De start van de uitzendingen zou na veel vertragingen begin 2002 plaatsvinden, maar de lancering moest nog verschillende keren worden uitgesteld. Lees verder in Parool.