Kort Media Nieuws: zaterdag 5 juli 2003

Hofstad Radio, de commerciële radiozender in de regio’s Den Haag en Leiden, heeft vrijdag 4 juli om 17:00 uur z’n definitieve etherzender in gebruik genomen op 99.4 FM. Binnen enkele weken is Hofstad Radio ook in Leiden te ontvangen op 93.7 FM.

Hofstad Radio begon op 30 november 1980 met uitzenden. In eerste instantie illegaal, maar later als commercieel regionaal station. De zender was de eerste die een 24-uurs programmering invoerde.

Dance Valley is hét jaarlijkse hoogtepunt voor alle dancefreaks. De landelijke commerciële omroep Yorin FM geeft ook dit jaar weer kaarten weg voor dit muziekfestijn op zaterdag 2 augustus in de dansvallei in Spaarnwoude. Van 10.00 uur tot middernacht, dus veertien uur lang. In de aankomende weken maken luisteraars ook nog eens kans om kaarten te winnen voor het ultieme Dance Valley-festival.

De afgelopen maand heeft Agentschap Telecom beslag weten te leggen op niet toegestane GSM Car kits, die worden verkocht onder de noemers “FM-radio Handsfree, Cardio Wireless earphone en Universal handsfree Carmate”. Het is verboden deze apparatuur te verhandelen. Het gaat om draadloze hands-free apparatuur (car kits), die gebruik maken van de FM-omroepband. De apparatuur is veelal afkomstig uit China en de Verenigde Staten en wordt aangeboden op internet, op de markt en in winkels.

BusinessNieuws Radio heeft zaterdag en zondag in Mediazaken om 15.00 uur  een gesprek met Adam Curry. Hij nam vorige week ontslag bij BNN. Hij wil daarmee een eerste bijdrage leveren aan de bezuinigen bij de publieke omroep. Vindt Curry het terecht dat de omroepen moeten afslanken? En hoe kijkt hij terug op zijn eigen soap, de Adams family? Marjan van den Berg praat daarover met Adam.

In week 26 (23 t/m 29 juni 2003) is in totaal voor € 7.636.739,- aan radiocommercials uitgezonden op de Nederlandse radiozenders. Dit blijkt uit de gegevens van BBC De Media en Reclame Bank, welke de bruto mediabestedingen van adverteerders in Nederland registreert. Vodafone is met een bruto radiobudget van € 442.571,- de grootste radio-adverteerder geweest. Op de tweede plaats staat Tiscali met € 253.855,-. Rabobank is de nummer drie en heeft voor een bruto bedrag van € 217.435,- aan radiocommercials uit laten zenden.

Liberty Media, het moederbedrijf van UPC, neemt voor $7,9 mrd de Amerikaanse thuiswinkel organisatie QVC over van kabelbedrijf Comcast. QVC bereikt wereldwijd bijna 130 miljoen huishoudens. QVC, dat is opgericht in 1986 en werk biedt aan 11.000 mensen, was al voor 42% eigendom van Liberty Media. Liberty Media aast ook nog op de Amerikaanse entertainmentactiviteiten van Vivendi Universal.

Prins Willem-Alexander en prinses Maxima dagvaarden het roddelblad Prive. Aanleiding zijn de stiekem gemaakte interieurfoto’s van de toekomstige woning van het kroonprinselijk paar. Tijdens de verbouwing van de Eikenhorst in Wassenaar legde een fotograaf verscheidene woonvertrekken en de buitenkant van het huis vast. De foto’s zijn in drie nummers van Prive gepubliceerd.

Gerelateerde berichten