‘Nieuwe netstyling onderstreept onderscheidende karakter publieke televisie’
In de montagekamers is nog druk geknipt en geplakt, maar vanaf vandaag (5 september) is het zover. Vanaf nu is de nieuwe vormgeving van Nederland 1, 2 en 3 op de buis te bewonderen.
Niet alleen nieuwe logo’s maar een uitgekiend pakket promo’s, leaders, idents en programmaverwijzingen om de kijker door het aanbod op de drie zenders te gidsen. ‘Met deze nieuwe netstyling kunnen we de kijkers beter vasthouden op de publieke televisienetten.’
Hoewel nog niet te zien geweest op televisie, wordt de nieuwe netstyling nu al ‘historisch’ genoemd. Want voeren de drie zenders tot nog toe hun eigen koers bij de vernieuwing van hun vormgeving, deze keer is alles op elkaar afgestemd waardoor de netten een duidelijk herkenbaar geheel vormen. En dat was een belangrijk uitgangspunt bij de hele operatie. ‘Publieke televisie is anders dan andere televisie en dat willen we met deze nieuwe netstyling laten zien’, aldus Walter Groenen, communicatieadviseur bij Publieke Omroep en projectleider.
‘Hiermee bakenen we het publieke televisiedomein af. Een domein dat staat voor kwaliteit en goede, onderscheidende programma’s waar we trots op mogen zijn. Bovendien maken we de navigatie op de netten een stuk eenvoudiger en daarmee duidelijker. Door een eenduidige systematiek van programma-aankondigingen en verwijzingen, kan de kijker straks veel makkelijker zijn weg vinden in het aanbod op de drie netten. Het Engelse ontwerpbureau Kemistry spreekt altijd van een journey; in Nederland hebben we het over continuïteit: je moet de kijker meenemen van het ene naar het andere programma. Op hetzelfde of een ander net, dat maakt niet uit. Als we hem maar vasthouden binnen het netwerk van de drie publieke zenders.’
Familie
Afgestemde vormgeving, eenduidige navigatie. Dat klinkt allemaal prachtig, maar is het niet in strijd met de netprofilering, die er toch juist op is gericht dat de drie publieke zenders zich van elkaar onderscheiden? Walter Groenen: ‘Nee, door de vormgeving op één lijn te brengen geven we aan dat de drie netten een gemeenschappelijke achtergrond hebben, lid zijn van dezelfde familie. Dit zie je vooral terug in de logo’s. Tegelijkertijd gaan we de profielen juist scherper neerzetten. Dat doen we door de idents, korte filmpjes voor en na elk STER-blok. Die filmpjes zijn per net verschillend en geven het specifieke karakter van het net weer. Zo spelen in de idents van het mensgerichte Nederland 1 handen een centrale rol.
Het toegankelijke karakter van Nederland 2 wordt verbeeld door beweging, waarbij steeds twee verschillende acties in elkaar overgaan. In een van de filmpjes zie je bijvoorbeeld een fietser veranderen in een skateboarder.’ De uitwerking voor Nederland 3, het cultureel progressieve net, bleek het lastigst. ‘We hebben veel geprobeerd en gediscussieerd en het eindresultaat mag er zijn. De filmbeelden worden zo gepresenteerd dat ze net een andere kijk op de werkelijkheid bieden.’
De Stijl
Hoewel van Britse bodem is de nieuwe vormgeving toch zeer Hollands te noemen. Behalve dat de muziek onder de filmpjes van de hand is van Nederlandse componisten, is het ontwerp van de logo’s gebaseerd op de uitgangspunten van De Stijl. Deze internationaal vermaarde ‘kunstenaarsschool’ kent zijn oorsprong in het maandblad De Stijl, opgericht in 1917 door Theo van Doesburg en Piet Mondriaan.
Belangrijkste kenmerk is het gebruik van de primaire kleuren in combinatie met rechte lijnen. ‘Dit principe is heel duidelijk terug te zien in de logo’s van Nederland 1, 2 en 3’, aldus Groenen. ‘De beeldmerken hebben alledrie dezelfde diamantvorm. Het verschil zit ’m in de kleur, Nederland 1 is rood, 2 geel en Nederland 3 blauw, en natuurlijk de cijfers. De typografie is simpel en recht. Al met al levert dat een herkenbare, krachtige, maar ook heel Nederlandse uitstraling op.’
Investering
Tot slot, de kosten. De vraag is hem al eerder gesteld en dit zal niet de laatste keer zijn: Is deze ongetwijfeld kostbare operatie wel te verantwoorden op een moment dat de Publieke Omroep moet bezuinigen? ‘De hele restyling kost ons een miljoen euro. We schrijven dit bedrag in vier seizoenen af, wat wil zeggen dat de vormgeving per net per jaar iets meer dan tachtigduizend euro kost.
Dit wordt betaald uit het reguliere budget. Ook gaan we elk jaar een flink bedrag besparen doordat we nu rechthebbende zijn van de muziek onder de promo’s en idents. Maar het belangrijkst is dat we het als een investering beschouwen. Deze nieuwe netstyling draagt bij aan een sterke Publieke Omroep.’
De invoering van de nieuwe netstyling wordt voorafgegaan door een heuse introductiecampagne. Vanaf eind augustus worden de kijkers voorbereid op het nieuwe uiterlijk van ‘hun’ televisiezenders door een promotiefilmpje. Ook verschijnen er advertenties met de nieuwe logo’s in de omroepbladen. [Mark Wassenaar/Radio.nl]