Verdubbeling boetes bij teveel reclame

Het Commissariaat voor de Media gaat de boetes die worden uitgedeeld, als zenders teveel reclame uitzenden, verhogen. Dat kondigde voorzitter Jan van Cuilenburg aan in het programma Mediazaken van BusinessNieuws Radio: “Die boetes worden zeker verdubbeld”.

Vrijdag werd bekend dat een aantal commerciële zenders een gezamenlijke boete van 265.000 euro krijgt, omdat ze de reclameregels hebben overtreden. SBS6, NET 5, Yorin, MTV en TMF zonden bijvoorbeeld te lange reclameblokken uit. Volgens de voorzitter zullen de boetes op korte termijn worden verhoogd.

Het commissariaat verhoogt de boetes, omdat het voor de commerciële zenders nu erg lucratief is de regels te overtreden. Ze verdienen het boetebedrag makkelijk terug door de extra reclame inkomsten. “Dat is dus een reden om de boetes te verhogen” aldus Van Cuilenburg. De nu opgelegde boetes zijn op basis van een steekproef uitgedeeld. De voorzitter wil de zenders in de toekomst beter gaan controleren om ze aan de regels te houden: “We kunnen natuurlijk elke dag gaan controleren, en dan elke dag dezelfde overtreding constateren.”

Het Commissariaat voor de Media kan geen toezicht houden op de zenders RTL 4 en RTL5 van de Holland Media Groep (HMG), omdat deze officieel Luxemburgs zijn. Van Cuilenburg wil daarom aan zijn Luxemburgse collega’s informatie over de zenders gaan doorspelen: “Wij nemen ons voor gegevens die wij hebben over RTL 4 en 5 door te geven aan onze Luxemburgse collega’s die toezicht houden op deze zenders”. De Luxemburgse toezichthouder kan dan vervolgens wel boetes opleggen.

Verder zei de voorzitter in het interview op BN in het programma ‘Mediazaken’ te denken aan een gedeeltelijke subsidiëring van commerciële zenders. Het commissariaat maakt zich zorgen over de problemen die de zenders hebben met het verdienen van voldoende geld. Om de commerciële kwalitatief betere programma’s te laten maken wil Van Cuilenburg daarom subsidies voor de zenders openstellen: “We hebben bijvoorbeeld het stimuleringsfonds voor de culturele omroepproducties, dat is nu in hoofdzaak gericht op de publieke omroep, maar je zou dat mogelijk toch moeten openstellen voor de commerciële omroep.” Het verkrijgen van de subsidie zou dan aan inhoudelijke voorwaarden moeten voldoen. [Radio.nl]

Gerelateerde berichten