SBS Broadcasting is met diverse overnames in Zweden, Noorwegen, Finland en Denemarken in één klap de grootste radio-exploitant van Scandinavië geworden. SBS heeft donderdag goedkeuring gekregen voor de fusie met Bonnier Radio AB.
De organisatie Bonnier Radio AB is met diverse radiostations marktleider in Zweden met een gezamenlijk radioreclameaandeel van 42 procent. Door de afronding van deze fusie en de eerdere overnames vande Deense en Noorse radioactiviteiten van Clear Channel en Norsk Aller, heeft SBS Radio nu in totaal 52 radiostations in Scandinavië.
Volgens Topman Markus van SBS hebben de 52 radiostations een gezamenlijk bereik van dagelijks 2,5-miljoen en wekelijks 6,6-miljoen luisteraars. ‘Door deze strategische overnames hebben we de radiodivisie van SBS omgevormd tot de grootste exploitant in Scandinavië met een meer dan tweemaal zo groot bereik als onze naaste concurrent. Als marktleider qua reclame in Zweden (42%) en Denemarken (52%) en met een sterke tweede positie en Finland (29%) en Noorwegen (24%), biedt onze regionale aanwezigheid unieke marketingmogelijkheden voor internationale adverteerders. Ze kunnen de gehele Scandinavische markt bestrijken en het biedt SBS de gelegenheid te profiteren van de voordelen van radioconsolidatie.’, aldus Topman Markus van SBS. [E]