9500 commercials ingezet in 2002

In 2002 zijn ruim 9500 verschillende commercials ingezet in de reclameblokken op de Nederlandse televisie. Ruim 90% hiervan is nieuw. De commercials zijn gemiddeld circa 100 keer uitgezonden zo liet SPOT in haar rapportage weten.

Toonaangevende merken zenden in 2002 gedurende bijna 30 weken ruim 3000 GRP’s uit (een GRP is 1% kijkdichtheid). Per uitzendweek worden gemiddeld 114 GRP’s uitgezonden, wat een verdubbeling is in vergelijking met tien jaar geleden.

Het kijken naar televisiereclame is meegegroeid met het aanbod. In 1992 wordt gemiddeld 6 minuten per dag naar de commercials gekeken, in 2002 is dit 13 minuten. Het aandeel van reclame kijken in de totale kijktijd ligt de laatste jaren op een stabiel niveau van 7%.

Het aantal adverteerders en merken is de afgelopen jaren toegenomen: in 2002 hebben meer dan 900 adverteerders voor meer dan 1400 merken op televisie geadverteerd. De 20% grootste merken nemen een steeds groter deel van de televisiereclame voor hun rekening. In 2002 zijn deze merken verantwoordelijk voor 72% van de reclamedruk. [Radio.nl]

Gerelateerde berichten