Headlines uit de krant: vrijdag 7 november 2003

Z@ppelin, de kinderzender van de publieke omroep, trekt steeds minder jonge kijkers. Belangrijke oorzaak is de populaire, commerciële kinderzender Nickelodeon. Ook Fox Kids haalt kijkers weg bij Z@ppelin. De publieke omroepen overleggen binnenkort met elkaar over een plan van aanpak om de kijkertjes terug te winnen.

Met de komst van Nickelodeon heeft Z@ppelin voor het eerst in zijn bestaan concurrentie in het – belangrijke – tijdsblok van 18.00 tot 19.00 uur, zegt zendercoördinator Cathy Spierenburg. ,,Wij ontlenen aan dat blok veel marktaandeel. Als je dan concurrentie krijgt, is het logisch dat je totale marktaandeel zakt.” Lees verder 

Het televisieaanbod van de publieke omroepen op Nederland 1, 2 en 3 moet verbeteren. De omroepen zenden te weinig dramaseries en films uit en investeren te weinig in het bereiken van jongeren, allochtonen en moderne ouders. Dat staat in het advies dat de Raad voor Cultuur woensdag stuurde naar staatssecretaris Van der Laan van Cultuur en Media. Lees verder

Het is tegenwoordig meer regel dan uitzondering. In talloze soaps en series duiken ineens allerlei bekende produkten op. Acteurs brengen deze spulletjes smakelijk in beeld, zodat de argeloze kijker weet dat hij écht aan de koffie, crackers, chips en zuiverende yoghurtjes moet. Lees verder

De televisie deed gisteren net alsof er sprake was van een terreuraanslag op de Turkse ambassade, stelt mediasocioloog Hofstede. ,,De eigenlijke brandbom is door de media naar binnen gegooid.” Lees verder

De publieke omroepen hebben het zwaar. Ze gaan gebukt onder negatieve publicaties over besteding van omroepgeld en er moet stevig worden bezuinigd. Ook het voortbestaan van de omroepverenigingen is punt van discussie. Hoe moet de publieke omroep verder? Lees verder 

Vanzelfsprekend schrik je je rot -wij van de redactie, maar onze kijkers ook- als De Telegraaf een artikel publiceert waarin het NOS-Journaal onder vuur wordt genomen. Want we zijn links, niet objectief, er heerst een angstklimaat en iedereen die goed is wordt weggewerkt. Dat is kort en goed de strekking. Lees verder

Het zag er mooi uit. Muse zou bij Barend en Van Dorp optreden de dag voor het concert in Ahoy. Barend en Van Dorp zouden een goede act hebben en Muse goede promotie. Toch liep het anders. Want de truck met apparatuur strandde in Noord-Frankrijk. Lees verder

Dantuma Medische Speciaalzaken in Leeuwarden heeft een reclamespot over een gehoortest van de televisie gehaald. Dat gebeurde na klachten van kijkers. In de reclamespot, die werd uitgezonden door Omrop Fryslân, was te zien dat de leider van een groep padvinders bijna werd overreden door een trein. Lees verder

De Nederlandse Mededingingsauthoriteit (NMa) is woensdag in actie gekomen bij bedrijven van de Noordelijke Dagblad Combinatie (NDC). Lees verder 

Presentatie nieuwe Quote 500 is één grote Jort Kelder-show. ‘Gelul!’ Aldus het kernachtige commentaar van Quote-hoofdredacteur Jort Kelder, woensdagavond bij de presentatie van de inmiddels roemruchte Quote 500 op verwijten rond de jaarlijkse publicatie. Angst voor ontvoeringen onder de rijken? Onzin dus: ‘We hebben nog nooit zoveel medewerking gehad van de succesvollen als dit jaar.’ Lees verder

Panorama en de Gay Krant moeten hun beschuldigingen aan het adres van ex-deken Van der Valk rechtzetten. Ze moeten elk 10.000 euro smartengeld betalen en een rectificatie plaatsen waaruit blijkt dat hij niets te maken heeft met seksfeesten of seksueel misbruik. Lees verder

Gerelateerde berichten