De Tweede Kamer heeft grote twijfels over de verwachtingen van het kabinet van de publieke omroep. De eis dat de omroepen gezamenlijk een kijkcijferaandeel halen van 40 procent gaat niet samen met het streven naar meer kwaliteitsprogramma’s, voor jongeren en allochtonen en over cultuur.
Vrijwel de gehele Tweede Kamer sprak maandag in het debat over de mediabegroting de verwachting uit dat staatssecretaris Van der Laan van Cultuur en Media zichzelf in problemen brengt als ze haar ambities niet dichter bij de realiteit brengt. De staatssecretaris wil enerzijds dat de publieke omroepen zich onderscheiden van de commerciële, die zich primair op de massa richten. Anderzijds verwacht ze dat de publieke omroep in 2005 haar kijkcijferaandeel vergroot van de huidige 37 procent naar 40 procent. Lees verder
Telecombedrijf Tele2 moet binnen acht dagen in een paginagrote advertentie een rectificatie plaatsen voor eerder gemaakte reclame. Dat heeft de voorzieningenrechter in Arnhem dinsdag bepaald. Concurrent KPN had in kort geding tegen de reclame geageerd. Lees verder
Meer dan honderd mensen zijn op de Open Dag van ROS televisie en radiozender Zundert fm (Zfm) afgekomen. De meeste bezoekers verbaasden zich over de hoeveelheid werk die achter een tv- of radio uitzending zit voordat ze thuis in de huiskamers te horen en te zien is. Lees verder
Het Rotterdamse concert- en congresgebouw de Doelen wil concerten gaan aanbieden via internet. Dat is een van de moderne multi-media toepassingen waarmee het concertgebouw zich op de toekomst richt. Lees verder
Het aantal abonnees van landelijke dagbladen is het afgelopen jaar opnieuw gedaald. Vooral Trouw en het Algemeen Dagblad hebben de oplage sterk zien teruglopen. Grootste verliezer is de zakenkrant Het Financieele Dagblad. Dit blijkt uit cijfers van Cebuco, de marketingorganisatie van kranten in Nederland. De gepubliceerde jaarcijfers, lopend van het vierde kwartaal van vorig jaar tot en met het derde kwartaal van dit jaar, zijn de belangrijkste oplagecijfers van het jaar omdat hierop de advertentietarieven worden gebaseerd die kranten voor 2004 hanteren. Lees verder
Een ruime Kamermeerderheid vindt dat staatssecretaris voor Mediazaken Medy van der Laan onrealistische eisen stelt aan de publieke omroepen. Toch houdt zij vast aan haar eis dat omroepen hoge kijkcijfers moeten scoren én moeten programmeren voor kleine doelgroepen. Wat Van der Laan betreft moeten de omroepen op termijn een kijkersaandeel halen van veertig procent, maar tegelijk meer Nederlands drama uitzenden én programma’s voor jongeren en allochtonen. Lees verder