Samen werken aan een beter bestel

‘Directeuren omroepen laten geen spaan heel van Hilversum’. Met die kop vat De Volkskrant van 21 november 2003 de analyse samen die een werkgroep binnen de publieke omroep in de afgelopen tijd heeft gemaakt van het programmeringsproces op de televisie- en radiozenders.

Door zo nadrukkelijk en zonder enige context, de schijnwerper te zetten op wat er op de netten niet goed loopt, kan gemakkelijk de indruk gewekt worden dat er in Hilversum weinig deugt zo liet de publieke omroep vandaag weten.

Publieke omroep: ‘De werkelijkheid is dat de publieke omroep in al zijn verscheidenheid op televisie, radio en internet veel goeds wegzet, waar kijkers, luisteraars en internetters blij mee zijn. We hebben een uniek bestel dat tegen lage kosten prachtige programma’s uitzendt. Juist om de kwaliteit en pluriformiteit van de programma’s die karakteristiek zijn voor ons bestel, te behouden, is de gezamenlijke zelfanalyse waar de werkgroep mee bezig is, essentieel. Juist om wat vitaal is te behouden en uit te bouwen, moeten de organisatie en de werkprocessen die daartoe leiden, anders en beter. Hoe anders en beter, daar is de werkgroep op dit moment mee bezig. De resultaten van de werkgroep worden meegenomen in de conclusies die de Raad van Bestuur en de omroepen in de komende maanden zullen trekken uit de voorstellen van alle werkgroepen die actief zijn op het gebied van besparingen en versterking publieke omroep.

Bedrijfsmatig is dit een volkomen normaal proces, dat periodiek in de meeste bedrijven plaatsvindt. Door de bril van de journalistiek lijkt dit misschien bijzonder, omdat het in Hilversum plaatsvindt. Wat wij bijzonder vinden is de bestelbrede samenwerking waarin het gebeurt. Dat is wel uniek voor Hilversum.’ [Radio.nl]

Gerelateerde berichten