Loeki de Leeuw verdwijnt na 31 december definitief van de televisie. De Stichting Ether Reclame (STER) heeft dat vrijdag in een persbericht bekendgemaakt. Volgens directeur Julius Minnaar is de leeuw, die in 1972 zijn intrede deed op de televisie, niet langer noodzakelijk en bovendien te duur.
Loeki werd in het leven geroepen om de reclameblokken een ‘sympathieker aanzien’ te geven. “Maar wij vinden dat dit doel inmiddels lang en breed is bereikt. Bovendien is het aangezicht van de reclame verbeterd door het invoeren van de Gouden Loeki, de prijs voor beste televisiecommercial”, denkt Minnaar.
Verder zijn ook de kosten voor de 4 seconden durende filmpjes erg hoog. “Je moet denken aan meer dan vijfduizend euro per filmpje. Er wordt gebruikt gemaakt van een speciale poppentechniek en die kost nu eenmaal erg veel.” De leeuw is sinds 1 januari alleen nog te zien op Z@ppelin op Nederland 3 tussen zeven uur ’s ochtends en zeven uur ’s avonds. “Toch heb ik goed nieuws voor de echte fans. Loeki blijft na 1 januari 2005 gewoon te volgen op zijn eigen website Loeki.nl. Ook hebben wij besloten de uitreikingen van de ‘Gouden Loeki’ voort te zetten als eerbetoon”, aldus Minnaar.
Rond Loeki is een aantal keren commotie ontstaan. Zo belden veel mensen met de STER nadat deze als 1 aprilgrap in 1994 had gemeld dat de leeuw zou verdwijnen. Ook de aankondiging dat Loeki vanaf 1999 niet meer te zien was als ‘leader’ (aan het begin van de reclameblokken) leidde tot boze reacties. [Novum/Radio.NL]